Håller på med badrumsrenovering. Efter att ha lagt dit nytt avlopp och förstärkt bjälklag har det nu blivit dags att lägga dit golvet igen. Mellan bjälkarna har jag fällt in 25mm plank. På detta vill jag sedan skruvlimma 16mm golvspån, ovanpå detta sedan 16mm vattenburen golvvärme, och till sist flytspackel ovanpå hela härligheten.

Min fråga är, hur viktigt är det att det är plant under golvspånet? Det finns nivåskillnader mellan vissa plankor och bjälkar - se bild - kanske upp till 5 mm. Om det är viktigt med plant underlag kanske man kan tänka sig att antingen fräsa ner ojämnheterna, eller kanske lägga någonting mellan som utfyllnad. Råd?

295720.jpg

Ingen? Tänkte lägga på det imorgon... :/

Om du ska ha klinkers, bör du nog satsa på 22 mm golvspånt. Och försöka ha c/c =600 eller mindre. Mindre avvikelser gör inget. Skruvarna drar spånet mot det. Större bör du väga in med t.ex. masonit. Det jobbet gör du bara en gång.

Men det är bara min personliga åsikt.

kamilenski skrev:
Om du ska ha klinkers, bör du nog satsa på 22 mm golvspånt. Och försöka ha c/c =600 eller mindre. Mindre avvikelser gör inget. Skruvarna drar spånet mot det. Större bör du väga in med t.ex. masonit. Det jobbet gör du bara en gång.

Men det är bara min personliga åsikt.
Det är c/c= 450, samt väldigt grova bjälkar och plankor. 35mm tjockt plank mellan reglarna så jag tror det räcker med 16mm golvspånt. Det kommer inte röra sig.

Vad menar du med mindre respektive större avvikelser? Jag tror som sagt det på vissa ställen diffar 5mm i underlaget mellan en del plank resp balk. Säg att en balk tex är 5mm högre än plankorna mellan, funkar det alltså att dra ner spånen med skruv 5 mm? Och vad menas med väga in med masonit? Tack för svaret btw. :)

Med väga in menar jag att placera den så nära i våg som det går. Drar man många skruv, späns den mot underlagen en del. Man kan använda masonit (3,2mm är den på) för att justera dess läge. Då minskar man diffen från 5 till 1,8mm. 16mm spån är mer "elastisk". Men jag tror inte du uppnår rek. styvhet. Kolla med branschregler.

Spånet måste vara väl förankrat i underlaget. Flytspacklet fixar till ytan sen.

Redigerat:
kamilenski skrev:
Med väga in menar jag att placera den så nära i våg som det går. Drar man många skruv, späns den mot underlagen en del. Man kan använda masonit (3,2mm är den på) för att justera dess läge. Då minskar man diffen från 5 till 1,8mm. 16mm spån är mer "elastisk". Men jag tror inte du uppnår rek. styvhet. Kolla med branschregler.

Spånet måste vara väl förankrat i underlaget. Flytspacklet fixar till ytan sen.
Det är lite svårt att tyda vad som menas i brk. Men tydligen är 60cc med 22mm spån godkänt. Som jag ser det borde du cc45 plus 16mm spån PLUS 25mm massivt trä vara minst lika stabilt. Jag förstår inte hur det skulle kunna vara sämre. Men jag kanske tänker fel.

Ska kolla upp masonit om det behövs ikväll när jag lägger in spånet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.