7 320 läst ·
15 svar
7k läst
15 svar
Lägga klinker i kök!
Sida 1 av 2
Har lagt en del klinker förut så läggningen känns inga problem. Men måste man lägga på gipsskivor för att ge golvet extra stabilitet? Och måste dom då limmas på? Varför inte skruvas.
Det är reglat 60cc och 22 mm spånskiva ovanpå. Då har jag förstått att man bör lägga på en gipsskiva.
Sen ska man foga mot väggen eller lämnar man ofogat där klinkern möter väggen?
Det är reglat 60cc och 22 mm spånskiva ovanpå. Då har jag förstått att man bör lägga på en gipsskiva.
Sen ska man foga mot väggen eller lämnar man ofogat där klinkern möter väggen?
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Klinkern ska ligga i dött material. Golvgips som är limmad + skruvad är ok. Annars så flytspacklar man oftast idag istället, direkt på spånplattan.
Fogningen är ju irrelevant, antar att ni tänker ha socklar på väggarna sedan, de döljer ju hur ni än gör där.
Fogningen är ju irrelevant, antar att ni tänker ha socklar på väggarna sedan, de döljer ju hur ni än gör där.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Enklast för hemmafixaren när det inte är våtutrymme, är att limma golvgips med speciellt lim avsett för ändamålet.
Limmet är ganska dyrt men ett måste för att ta upp rörelser...
Skruva gör man bara för att hålla fast gipsen till limmet härdat och sen ska de bort !
Väljer man att flytspackla ska man prima först och armera innan man flyter och det är lite svårare för en novIs.
Men det finns inga genvägar...
Limmet är ganska dyrt men ett måste för att ta upp rörelser...
Skruva gör man bara för att hålla fast gipsen till limmet härdat och sen ska de bort !
Väljer man att flytspackla ska man prima först och armera innan man flyter och det är lite svårare för en novIs.
Men det finns inga genvägar...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
VARFÖR dubbelgips ???Yeti 550 skrev:
...och vilken typ av gips syftar du då på ???
Det finns bara en slags gips som är godkänd för ändamålet och det är GOLVGIPS och det räcker med ett lager och den ska limmas...precis som jag skrev i inlägget före ditt. :x
Moderator
· Stockholm
· 57 881 inlägg
Det gäller så vitt jag förstår inget om fuktspärr eller liknande.
När jag byggde kök så lade jag fuktspärr med remsa runt alla väggar. Då slipper man att det blir en fullkolmlig flod av vatten ned i bjälklaget om det skulle bli översvämmning. Min förhoppning är att OM det blir översvämmning så rinner det ialla fall inte direkt ned i bjälklaget. Och förhoppningsvis hinner man få stopp på det innan det luckrat upp golvgipset under klinkergolvet.
När jag byggde kök så lade jag fuktspärr med remsa runt alla väggar. Då slipper man att det blir en fullkolmlig flod av vatten ned i bjälklaget om det skulle bli översvämmning. Min förhoppning är att OM det blir översvämmning så rinner det ialla fall inte direkt ned i bjälklaget. Och förhoppningsvis hinner man få stopp på det innan det luckrat upp golvgipset under klinkergolvet.
Är det någon nackdel att skruvarna sitter kvar? Har sett många gånger då snickare lagt golv, men jag kan inte påminna mig om att jag någonsin sett en snickare skruva upp skruvarna efter limmet torkat...Paul-Staffanstorp skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Risk finns att skruvarna "äter sig upp" och kan spräcka plattor, än om jag personligen ser det som ganska osannolikt...
Dock onödigt att chansa för det handlar ju oftast bara om enstaka skruvar...
Dock onödigt att chansa för det handlar ju oftast bara om enstaka skruvar...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag tänker personligen att varför tätskikt då det inte finns nån brunn så vattnet hittar till slut nåt annat ställe att rinna ner. Men det kanske ligger något i att lägga dit ett tätskikt ändå.
Tack för alla svar
Nej jag ska köra utan golvvärme.
Tack för alla svar
Nej jag ska köra utan golvvärme.
Utrymmet är inte mer än en meter brett, borde jag fortfarande lägga golvgips? Govlet är gammal parkett som går under hela köksbänken. Så jag funderar på om man kan lägga klinkern direkt på parketten, eller ett gips ovanpå parketten istället för att bryta upp den och lägga spånskiva?
I ditt fall hade jag köpt klickplattor som ser ut som klinkers (och faktiskt ser väldigt natur trogna ut).
Har sett en del golv från från
http://www.forbo-flooring.se/Konsumenter/Produkter/Linoleumgolv/Marmoleum-click/
Har sett en del golv från från
http://www.forbo-flooring.se/Konsumenter/Produkter/Linoleumgolv/Marmoleum-click/