eviljava skrev:
Varför skall TS anlita en jurist i detta läge?
sorry, internskämt...

Såg inte alls bra ut, det där går att göra bättre, inte frågan om saken. Betala inte en riksdal innan det är ordentligt gjort.

Om bossen blir lack och skickar en faktura så bestrider ni den omgående. Tag då kontakt med en besiktningsman

Nu har vi kommit överens med chefen att han ska ta in en annan golvslipare som ska göra jobbet. Nu ser det ut som att vi kommer att hamna på ca 2 veckors försening. Om det blir bra så är det lätt värt det!

Jag har själv varit med om liknande händelser ett par gånger. Oftast är det alltid att de slipat för lite av den gamla ytan, varav lackrester finns kvar och syns som mörkare partier efter ny lackning. Det går att få det väldigt fint så det är ingen tvekan om den saken. Den golvsliparen har helt enkelt varit tidspressad eller bara slarvig.

Att hitta en bra golvslipare är guld, vet en i Stockholm som alltid fixat mina golv på en dag och även lagat där det saknas parkettbitar eller när det förekommit stora sprickor/revor i parketten. Anlitade honom till alla mina slipningar och det var många då jag hade många kunder som ville ha sina golv slipade.

Nu är jag nästan rädd att det ska urarta..

Han var hos oss med en annan golvslipare och kollade golvet. Den andra golvsliparen sa att han kan fixa golvet men att det finns risk för skador på grund av att slipytan börjar bli riskabelt tunn (2-3 mm på kanterna och sannolikt tunnare mot mitten) varpå den ansvarige killen frågar oss om vi vill köra och bära risken själva..

Så i praktiken försöker han dumpa över risken för större skador på oss nu mitt i projektets gång..

Efter att ha rådfrågat en (nästan) jurist så formulerade jag ett tydligt mail till honom där jag skrev att jag anser att det är hans ansvar som huvuentreprenör och proffs att se till så att resultatet blir bra. Eftersom de inte upplyste oss om några risker innan arbetet började och eftersom vi anser att resultatet är så pass undermåligt att det handlar om en reklamation så anser vi att risken fortfarande ligger på honom, även om vi få måste få ett nytt golv lagt pga skador i golvet.

Meningen var inte att skrämma honom, utan bara se till så att inte min fru och jag står och måste betala för en ny golvläggning om det skiter sig. Dock så tror jag att han blev lite skrämd av mailet, speciellt som han inte har svenska som förstaspråk..

Vi ska ha barn i sommar och vill hinna möblera klart med lite marginal innan barnet kommer så det börjar bli lite tidspressat.

Planen är att invänta besked från honom kring om de gör klart jobbet OCH anser sig ansvariga för eventuella skador.
Om ja så gör vi klart.
Om nej så tar vi in någon annan och betalar den personen själva. Sedan så antingen drar vi av merkostnaden från första killen (om det är lagligt att göra så), annars så bestrider vi fakturan/stämmer honom på merkostnaden.

Vi som bara ville ha ett golv slipat.. =/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.