Hej,

ställde en snarlik fråga för ett tag sen, men fokuserade helt på andra saker där. Jag ska lägga ett golv. Väljer mellan
"klickparkett" ek,
"klicklaminat" i fejkklinker alt ek,
och riktigt klinker.

Om vi bortser från användningsområdet av golvet så undrar jag lite ang de toleranserna som anges.

Det jag har kollat på senast är laminat (och då Alloc). Jag har tidigare lagt tre st "klickparkett". Klinker har jag aldrig lagt, däremot har jag kaklat ett antal gånger.

För laminatet står det att feltoleransen är 2mm/2m. Spontant kan jag inte tänka mig att klinker eller parkett är speciellt mycket mindre kinkiga?

I de tre golven jag har lagt har vi nog haft diffar på uppemot en halv centimer på en meter på sina ställen. Det enda jag har gjort är att ha lagt foam på plastmatta och sen golvet på det. Där det har varit för ojämnt har vi lagt in en extra bit foam. I ett av rummen hade jag hjälp av en snickare jag känner, som inte sa ett ord om det upplägget. Som längst har ett golv legat ca 2 år.

Förutom i den allra grövsta diffen i ett av rummen (gömt längst in, under ett bord, där vi aktivt sa skit samma), så har jag i princip inte märkt av någonting negativt av golven. Inget knarrande, inget sviktande.

Har jag bara haft tur eller överdriver de?
Är det värre med laminatet?
Är det värre med klinker?

Min förhoppning är nämligen att kunna lägga utan att dra bort plastmattan här också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.