Tigersågen
Tigersågen: Det är aldrig bra att försöka likna något, bättre är att bryta av med något helt annat, och då är en mörk dörrmatta snyggt :).
2 svar · 2,5k läst
1337
1337: Är det bland de första raderna? Vanligt problem bland många parkettmärken. En sträng med lim brukar lösa det utan att flytta problemet. Flyttas det så limma på det stället också.
2 svar · 2,4k läst
1337
1337: Långsamt skulle jag inte vilja påstå, men visst, de har inte samma rpm som en vinkelslip t ex. De maskiner jag kört (bl a Hummel, Örebroare, Tiger och nån maskin från Bona samt Wolff) har alltid gjort så att det slagit gnistor så fort pappret kommit i kontakt med metall.
6 svar · 8,9k läst
G
gunnar blomkvist: Vid klinkerläggning måste man ta hänsyn till de ljudkrav som gäller för flerfamiljshus. Klinker höjer ljudnivån avsevärt mot plast
8 svar · 4,3k läst
M
mr_bygg: Tofflor kanske är en enkel lösning på problemet:D Har också precis som ni planerat samma klinker, men med olika storlekar i hall, en toalett och kök och är nöjd. Har aldrig ens tänkt på att klinker i kök skulle vara hårt eller oskönt att gå på, men tappar du glas på golvet så upptäcker du att det är rätt hårt;)
4 svar · 1,5k läst
Å
Ådala: Vi bestämde oss för att riva allt gammalt och bygga upp ett nytt bjälklag. Vi har haft en snickare hos oss som kommer att hjälpa till med uppbyggandet av det nya bjälklaget. Resten gör vi själva. Vi kommer gräva ur så att vi får plats med (förhoppningsvis) 45x195-reglar. Sedan får vi hugga ur i reglarna närmast väggarna för att kunna lägga dem på grundstenarna.
3 svar · 20,1k läst
·
nino
nino: det är kanske ett diamantfuru golv? dom går ej att lacka med vattenbaserad lack då sväller dom upp och det är bara att riva ut och kasta men man kan slipa och olja det går men dom ska tydligen vara riktigt hårda
9 svar · 10,3k läst
D
daizy: Ok.. Tyvärr finns inte Bauhaus här i närheten. Tack ändå för svar.. Jag kommer nog att köpa trappkantlister i aluminium eller silver istället.
4 svar · 4,1k läst
Matti_75
Matti_75: Vad bra att det funkade. Det var ju riktigt bra pris på den skivan.
9 svar · 9,3k läst
P
peter.holm: Har precis syratvättat garagegolvet och sedan spolat av med högtryckstvätt och ska nu börja med primer och sedermera klnkers. Frågan är nu bara hur länga jag bör vänta innan jag lägger primern?
0 svar · 1,2k läst
N
nexon: Hej! Har precis köpt ett charmigt 60tals radhus, i befintligt skick om man milt uttrycker det. I golvväg har vi tänkt Ek 1 stavsparektt i matsal, vardagsrum och kök. Hittade ett mycket läckert golv från Kährs "Lofoten" som de reade ut (499:-). Men, vi vill gärna ha vitmålat golv i hallen och sovrummen, då gärna med en rejäl lackyta. På byggmax rekomenderade de oss att köpa furu
0 svar · 2,3k läst
thojak
thojak: Tack för infon Alpha! Jo, det blir ett uppvärmt garage och på övervåningen blir det i princip husstandard. Kommer att användas som förråd + ett litet boningsrum medan jag bygger huset intill. Jag uppfattat det som att det funkat och då blir det nog ett decco golv i alla fall.
3 svar · 6,6k läst
B
Bluegoat: Vilken stad finns denna golvslipare i?
16 svar · 8,5k läst
B
bjozac: En dum fråga kanske, nu när jag inhandlat sågen, ska jag köra bladet i någon 45gradig vinkel mot golvet eller ska jag försöka ligga så horisontellt som möjligt?
6 svar · 1,5k läst
N
Nybyggarn: Jag tror nog också på Racemans metod, en lång skena kan vara bra till att kantsåga planken med också. Vi gjorde ett kilsågat golv förra vintern, dock utan fris så kapningen var ju inte så noga, skrev lite om det i den här länken.
3 svar · 2,6k läst
A
Atilla: Hejsan, vi har fått ett bra pris på ett golv från Berg&Berg. Någon som har ett bra tips på företag i Malmötrakten som lägger in golv till privatpersoner? Många golvfirmor lägger bara in golv man köpt hos dem så tips emottages tacksamt :) Berg&Berg ska tydligen även limmas men verkar inte vara så värst besvärligt. Alla tips är välkomna!! /Mia
0 svar · 1,1k läst
M
mikaelbe: Det hände en olycka i vardagsrummet då vatten fick ligga för länge på parketten. Det slutade med att 5 st stavar lossnade. De är nu inte jämna utan har vridit sig då de torkat. Kan man blöta upp dessa och sätta dem i press och sedan försöka limma fast dem igen?
0 svar · 2,9k läst
E
eliasc: Att gjuta direkt på råspont som ligger på cc60 reglar kan enligt vad jag "hört" leda till att plattan spricker och då lär fogar smulas sönder och kanske tom plattor lossnar. Hos svärfar som har lite svikt i golvet har det spruckit rejält och det hjälpte inte alls att göra om fogarna efter ett år, det sprack direkt igen. Så det är absout svikten som gör det hos honom. Om du inte
3 svar · 6,8k läst
nino
nino: bona mega eller novia dyr men riktigt bra att lacka med till mega kan man tillsätta crosslink som gör den tåligare mot klack och repmärken (kök hall) dock gulnar mega novia gulnar inte men man får jobba lite mer med den bona har create, en oljebaserad bets kan man kanske kalla den för, i 8? färger (går nog även att blanda de olika kulörerna till egna färger) läggs ut med skurmaskin,
2 svar · 4,9k läst
M
mstrand: Hej! Vi funderar på hur mycket det kostar att polera upp plattan, så att den går att använda som golv? Har sett det och tycker att det vore snyggt ihop med träkök. Hur mycket kostar det och när polerar man upp ytan. Vi tänkte även glätta plattan i garage och förråd: hur mycket kostar det? Ytan vi vill ha polerad är mellan 60-100 m2 och den glättad ca 80 m2
0 svar · 2,1k läst
Mr Sound
Mr Sound: Klinkers kommer alltid att kännas kallt hur du än gör, det enda som hjälper är golvvärme. (Jag skulle hellre skitit i cellplasten och lagt in värmeslingor under, att fästa klinkers enbart på spånskiva kan vara lurigt också. visst går den men om huset rör sig så finns risker att det lossnar).
1 svar · 3,2k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Låter bra men glöm inte att det ska vara speciellt lim/fix till gipsen... Och primer först...
5 svar · 1,5k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Personligen rekommenderar jag att dra bort plastmattan och så mycket ni kan av limmet den är limmad med eftersom det kan ha en förmåga att lukta unket med tiden... Dessutom sparar ni ju höjd då också och det är ett ganska snabbt gjort jobb...
3 svar · 3,8k läst
H
HeleneP: [citat] Det står 1924 men själva timmerstommen är definitivt återanvänd och eftersom det var mullbänk under hela med kallmur (i dåligt skick) runtom kändes det lite äldre. Domkrafterna var faktiskt det enkla, jag sov lite oroligt de första nätterna men man vänjer sig vid det mesta trots allt. Det som oroade mig mest före var det som gav minst besvär kan man säga. :D Vi köpte ett
4 svar · 8,0k läst
·
P
pbengtsson: Jag satte en "skurkloss", inte exakt som denna men principen är det samma http://www.mellbergslist.com/sv/page/8/skurklossar
2 svar · 3,3k läst
I
Infinity8: Råkade glömma en blöt trasa på mitt parkettgolv under en dag och har nu fått besväras med lite ojämnheter på den del av golvet. Någon som vet om det går att korrigera? Tack på förhand
0 svar · 1,3k läst
H
Henri: Skulle bli mycket förvånad om en "expert" menar att man ska lägga heltäckningsmatta före man monterar innedörrar.
1 svar · 1,0k läst
A
andersmc: Ofta när man ser att nån "tagit fram det gamla brädgolvet" är det egentligen det gamla undergolvet de frilagt. Det är alltså bara råspont och var från början aldrig tänkt att synas. Förmodligen la de dock mer omsorg på att välja bra brädor, eller var materialet helt enkelt bättre förr, så golven blir ofta bra. (Om man tog modern råspont skulle det bli ett rätt dåligt golv, men
7 svar · 27,9k läst
·
P
Petronille: Det visar sig att det i hallen låg vinylplattor typ Gerflex som var lätta att plocka bort, men däremot sitter klistret kvar i betonggolvet, som ett tjockt svart asfaltlager. Hur gör man med detta? Måste det bort för att man ska kunna lägga klinkers där, eller räcker det med att slipa till det? Någon som har erfarenhet?
3 svar · 6,0k läst
K
kristian.larsen@inspecta.: dala floda säljer ventilerade socklar
2 svar · 7,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.