Hej, jag undrar hur jag ska bli av med dålig lukt i klädkammaren som jag nu renoverar.
Huset är ett 70-tal 1,5plans platta på mark byggd 1973.
Det är endast klädkammaren i hela huset som har haft lite unken lukt och det blev värre då jag rev bort plastmattan precis som man "öppnade upp" för lukt. Lukten sitter liksom i plastmattan eller betongen under.

Ska jag slipa bort alla limrester och "hår" från plastmattan på golvet evt behandla med något? Det är limrester kvar över hela golvet.

Tänkte lägga parkett på nytt, men frågan om man bör satsa på ventilerande golv om bubbelplastunderlaget till parketten orsakar samma problem som plastmattan?

Har nu satt på reält med värme i rummet - rummet har tyvärr ingen ventil (enligt 70-talsprincipen).

Har sedan flera år tillbaks makadam ner till grunden långs husväggen efter besiktningsmans rekommendationen, så jag tror inte det är syllarna.

Tack för svar.

/Byggarn

Efter att ha pratat med lite kunniga personer fick jag veta att det inte alls är ovanligt att limmet luktar på gamla mattor på platta på mark utan att man har andra fuktproblem i betongen.

Enda lösningen var att slipa bort resterande matta+lim under.
Ett jättejobb på 11timmar med en golvslipmaskin med diamantklinga + 1t med mindre handhållen slipmaskin (också diamant) och kniv för det sista långs med väggen och hörnerna.
Som tur var täckte jag allt i rummet bredvid med plast. Måtte "saneras" ändå för damm.

Nu är jag i alla fall glad det är en frisk betong jag har med att göra.
Tänker ändå lägga ett passivt ventilerande golvmatta, Delta yellowline efter tips från Hornbach:
http://www.fuktsparrteknik.se/defau...g=Produkter&mainpage=templates/03.asp?sida=86

Har även fixat ett överluftdon till klädkammaren av typen bänkgaller från Pax, så nu ska allt bli fröjd. Tänkte testa det innan tilluftsventil i ytterväggen.

/Byggarn

glömde säga att det var 12t på 5kvm :-).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.