Halloj members,

Ska lägga in ett massivt furugolv från siljan i v-rum, del av hall och i kök, och undrar om jag är rätt ute med min läggningsplan..

Fakta och planerat tillvägagångsätt:
- Underlag är ett 22mm spångolv
- Furugolvet är ett 25x135mm massivt furugolv från siljan, vitlut + vitoljat.
- Under spångolvet är det träbjälklag och därunder finns en krypgrund. Det finns ingen fukt- eller ångspärr mellan krypgrund och spångolvet.
- Mellan spångolv och furugolv lägger jag ut lumpapp..(?)
- Furugolvet skruvas med specialskruv (golvskruv) och limmas även i kortändarna.

Fundering:
1. Räcker det att skruva fast furugolvet i spånet eller måste det skruvas genom spån och ner i bjälklaget? Golvet kommer läggas i samma längdriktning som bjälklaget så då måste jag i så fall kortla ganska mycket.
2. Har jag missat något vitalt i min plan eller ska jag tänka om på något sätt?

Tack på förhand!
Mvh
Hampus

1. Det räcker att skruva i spånet om det är monterat enligt instruktion...
2. Varför spån? Det verkar vara en onödig del av konstruktionen. Ett 25mm golv borde vara självbärande på samma bjälkavstånd som spånskivorna är.

Golvtillverkaren vill nog att du lägger en plast under trägolvet för att säkerställa att golvet har samma fuktkvot på under och översida.

Tja Mathias å tack för svar.

Jo spånet fyller egentligen ingen annan funktion än att få upp golvet i nivå med övriga golv.. Det hade ju kunnat göras med att bygga på bjäkllaget istället, men nu känner jag att jag får ett superstabil golv iaf, mer en mental amatörgrej alltså.. :-)

Får lite olika vibbar ang plast när man har krypgrund.. Lite som pest eller kolera.. Plasten är säkert bra för trägolvet, men är det bra för undergolv/bjälklag/krypgrund?

Har du ingen vinst i att bygga mindre på höjden är det förstås inget fel med spånet....!

Jag är ingen expert på krypgrundar, men om någon hävdar att att man inte ska ha plast pga att bjälklaget blir fuktigt så känns det tokigt. Det kan knappast vara meningen att en krypgrund ska avfuktas genom bjälklaget och in i huset. Ventilation behövs säkert vissa årstider, men det borde ju då ske helt under huset, inte genom huset....

Ja, man kan ju tycka det.. Eftersom jag nu har golvet "öppet", dvs bjälklag och isolering synligt, så har jag lyft på isoleringen och tittat hur det ser ut neråt.. Under isoleringen sitter masonitskivor och därefter har jag krypgrunden. La upp en annan tråd i den frågan, dvs ska det inte finnas någon fukt- eller ångspärr någonstans, men det verkar inte som det behövs/ska finnas.. Har google'at på golvkonstruktion och det verkar råda delade meningar bland tillverkare/leverantörer. Nått som är bra för golvet kanske inte är bra för övriga krypgrunden/huset osv.. Jag har ingen aning.

Här är min tidigare tråd: http://www.byggahus.se/forum/golv/172147-golvkonstruktion-och-isolering.html med bilder.

Sen finns även denna tråd som tar upp frågan: http://www.byggahus.se/forum/isolering/105479-krypgrund-angspaerr.html

Finns lite fler trådan också, men alla tar egentligen upp samma sak och jag får som sagt känslan av att det råder delade meningar men det är svårt att avgöra vad som är rätt eller fel.

Fick tag i en Siljan-säljare som säger att ångspärren ska ligga på marken i krypgrunden, och att det är den spärren som ska hindra fukt från att krypa upp i bjälklag och golv. Har man inte fuktproblem i grunden så får man inte det med golvet heller sa han.

Ju mer man resonerar och pratar med folk så kanske det är logiskt att åtgärda fuktproblem i krypgrunden på andra sätt än att lägga en plastfilm mellan trägolv och spångolv.

Han tyckte också jag kunde strunta i lumpapp eftersom jag ska skruva golvet, och om jag skruva ordentligt så kommer det ej klappra mellan spån och trä. Några tankar runt det?

Fast jag trodde lumpappen även va till för att inte orsaka gnisselljud när trä rör sig mot spånet, det lär ju inte skada iallafall..

/F

Beror kanske på läggningsmetod.. Endast limnin och spinkning kanske behöver papp..? Enligt Torkat Trägolv i sthlm ska mitt golv skruvas cc30 i spånet.. Då borde det inte röra på sig tycker man..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.