H
Vad är rimligt tid för att lägga in 12 m2 parkett?
Vad är rimlig tid för underarbetet?

Rum 1.
Golvet knarrar och på reglarna ligger brädor i trä som måste skruvas fast i reglarna. (de är i dag löst stiftade därav knarret).

Rum 2. I ett annant rum 12 m2 sitter bälklaget på olika höjd 3 bjälkar i rätt höjd, nr 4 är 2 mm högre, 5:te 1,5 cm högre och bjälke 6 sitter 2 cm högre än de 3 första, så det är lite pill att få det jämt.
Dessutom får man ju riva upp brädorna som är stiftade för att komma åt bjälklaget.

Behöver hjälp med att räkna ut en ungefärlig tidåtgång för både underarbetet och pakettinläggning
i de båda rummen.

H
Är det ingen som kan uppskatta antalet arbetstimmar på ett ungefär?
Hur många m2 parkett per timme hinner man med?
Hur lång tid tar underarbetet i de båda rummen, se ovan.

S
ska du anställa snickare? därför nyfiken?
tar olika lång tid för hemmasnickare och yrkesarbetare

H
Yrkesarbetare, snickare mao :)

S
2 dagar så skall golvet vara färdigt för undergolv. en dag för spån i bägge rummen.
parketten en dag räknat på två ya
16*2+8*2+8*2+8*2=80timmar att betala för
beroende på golvet ser ut med genom dragningar kan det ta längre tid halv timme extra per hål(på parketten och spånet)

H
SBH skrev:
2 dagar så skall golvet vara färdigt för undergolv. en dag för spån i bägge rummen.
parketten en dag räknat på två ya
16*2+8*2+8*2+8*2=80timmar att betala för
beroende på golvet ser ut med genom dragningar kan det ta längre tid halv timme extra per hål(på parketten och spånet)
80 timmar är 2 veckor ?
Då skulle jag göra det betydligt snabbare själv :)

Redigerat:
S
två personer a 40 timmar vardera.
grovt räknat utan ha sett på plats

Paul-Staffanstorp
HEM2121 skrev:
80 timmar är 2 veckor ?
Då skulle jag göra det betydligt snabbare själv :)
Eftersom du ifrågasätter beräkning på vad det kan ta i tid från folk som inte sett det, men sen påstår att du själv gör det snabbare så kan jag inte mer än förundra mig över att du ens ställer frågan om du nu är så duktig så du kan konstatera att du är snabbare själv...
Då borde du ju lätt kunna uppskatta vad det tar i tid för en yrkesarbetare eftersom du vet hur snabb du själv är... ;):rolleyes:

S
nog kan man göra de snabbare men det skall ju bli bra också.

H
SBH skrev:
nog kan man göra de snabbare men det skall ju bli bra också.
Jo, det klart, men min erfarenhet säger att man får snyggast resultat om man själv gör jobbet,
men det är inte alltid man har tid.

1 rum 10 skivor spån som skall sågas till för att ligga mellan bjälklagen men mellanreglar så spånet kan vila på
6 bjälar = fyra mellanrum, foam och parkett.

1 rum där bräder som ligger på bjäklaget skall skruvas fast, foam och parkett. det bör en van klara på 8 timmar.

Så egentligen är det beräknad tid för att lägga 10 skivor spån som skall sågas till för att ligga mellan bjälklagen med mellanreglar så spånet kan vila på 6 bjälar = fyra mellanrum. Längden på rummet är 4,40 m.

S
synd att du ej fått hem bra hantverkare innan.
så ingen isolering eller sådant? inte regler i våg?
en man per rum

H
Isolering finns, men bjälklaget är inte i våg, men bjälkarna hoppar inte hupp och ner utan det är en jämn lutning på ca 2 cm från bjälke 2. Bjälke 1 och 2 sitter i våg.

S
känns som att du inte vill anställa några snickare.

H
Jovisst vill jag ha en snickare som är seriös och duktig. Det är bara att det tar så mycket tid och kraft att hitta någon seriös, man vill ju inte bli blåst. Så oftas är det tryggast och smidigast att göra jobbet själv, men ibland räcker inte tiden till, speciellt då man skall totalrenovera. Därför vill jag era uppfattningar om tidåtgången = tot.priset eftersom jag vet på ett ungefär vad timpenningen ligger på.

S
kan du fixa bild på konstruktion i vardera rum.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.