6 780 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
klinker på träbjälklag i hall
Hej!
Har tröttnat på att vänta på hantverkaren, så jag gör det själv istället.
Jag har träbjälklag 60cc och på det råspont ytan är 9m2. Tanken är är jag ska gjuta in en 12mm slang för att få så låg bygghöjd som möjligt.
Tänker jag rätt när jag säger att skikten bör vara:
Primer
Armering 2,5mm
12mm golvvärmerör (fastsatt antingen med rörhållare eller i armering)
Fiberspackel (27mm, alltså 15mm ovan fören)
Behövs armeringsjärn eller klarar jag mig utan?
Hur tätt lägger man slangen? 125mm?
Tack för svar!
Har tröttnat på att vänta på hantverkaren, så jag gör det själv istället.
Jag har träbjälklag 60cc och på det råspont ytan är 9m2. Tanken är är jag ska gjuta in en 12mm slang för att få så låg bygghöjd som möjligt.
Tänker jag rätt när jag säger att skikten bör vara:
Primer
Armering 2,5mm
12mm golvvärmerör (fastsatt antingen med rörhållare eller i armering)
Fiberspackel (27mm, alltså 15mm ovan fören)
Behövs armeringsjärn eller klarar jag mig utan?
Hur tätt lägger man slangen? 125mm?
Tack för svar!
Bästa (både för bärighet och bygghöjd) är nog att ta bort råsponten. Kortla i bjälklaget eller lägga i fler golvbjälkar. Det kan funka med cc60 men vet av erfarenhet att det är riktigt tråkigt om plattorna släpper senare...
I med råsponten igen och ca cc20 lägger du plåt som du sen lägger slangen i. På detta lägger du golvgips eller flytspacklar men gör du på detta vis tror jag att du kommer ner lägre.
Lägger man med plåt är det ca cc20 som gäller för annars hamnar plåtarna omlått och då blir det ojämnt. Det är även bökigt att svänga slangen tätare än så också. Ring slangtillverkaren för rekommendation. (LK har mycket anvisningar på hemsidan man kan titta på).
Jag har precis skapat en fråga om fördelar/nackdelar med golvgips kontra flytspackel på råspont, där kanske det dyker upp något intressant också...
I med råsponten igen och ca cc20 lägger du plåt som du sen lägger slangen i. På detta lägger du golvgips eller flytspacklar men gör du på detta vis tror jag att du kommer ner lägre.
Lägger man med plåt är det ca cc20 som gäller för annars hamnar plåtarna omlått och då blir det ojämnt. Det är även bökigt att svänga slangen tätare än så också. Ring slangtillverkaren för rekommendation. (LK har mycket anvisningar på hemsidan man kan titta på).
Jag har precis skapat en fråga om fördelar/nackdelar med golvgips kontra flytspackel på råspont, där kanske det dyker upp något intressant också...
Hej, det är ett gammalt hus, så visst finns det lite svikt i golvet som det är nu... Men det är rätt rejält golvplank som ligger i hallen som det är nu. Bygghöjd är inte så hemskt viktigt, snarare att arbetet är lätt och kostnaden skapligt låg.
Riva upp gamla golvet och lägga CC20 innebär extra lite drygt 10 extra 4m reglar, plåt och sen gips/spackel. vad skulle detta innebära för bygghöjden egentligen?
Mitt exempel ovan skulle bli rätt så billigt men jag vill givetvis att fogarna ska hålla.
Primer 600:-
Armering 50:- m2
12mm golvvärmerör 70m 1000:-
fiberspackel 14 säcker á 300:- (Weber 4320 eller LIP 226)
Sen på med fix, klinker och fog.
En LK minishunt till detta för 3lakan så skulle summan bli under 10.000.
Tror inte jag kan få en sån billig lösning med plåt, men precis som du säger, jag vill att det ska hålla.
Tack
Riva upp gamla golvet och lägga CC20 innebär extra lite drygt 10 extra 4m reglar, plåt och sen gips/spackel. vad skulle detta innebära för bygghöjden egentligen?
Mitt exempel ovan skulle bli rätt så billigt men jag vill givetvis att fogarna ska hålla.
Primer 600:-
Armering 50:- m2
12mm golvvärmerör 70m 1000:-
fiberspackel 14 säcker á 300:- (Weber 4320 eller LIP 226)
Sen på med fix, klinker och fog.
En LK minishunt till detta för 3lakan så skulle summan bli under 10.000.
Tror inte jag kan få en sån billig lösning med plåt, men precis som du säger, jag vill att det ska hålla.
Tack
Att gjuta direkt på råspont som ligger på cc60 reglar kan enligt vad jag "hört" leda till att plattan spricker och då lär fogar smulas sönder och kanske tom plattor lossnar. Hos svärfar som har lite svikt i golvet har det spruckit rejält och det hjälpte inte alls att göra om fogarna efter ett år, det sprack direkt igen. Så det är absout svikten som gör det hos honom. Om du inte vill ta bort planken tror jag att ett lager golvgips är vettigt, tror att det kostar från 75:- m2.
Det var inte reglarna jag menar ska vara cc20, utan plåtarna som du lägger mellan plankorna. Reglarna kan bör vara cc30 under klinkers.
Det bästa är nog om du kollar med flytspackeltillverkaren hur tjockt du måste gjuta för att plattan ska hålla när man gjuter direkt på plankgolv och hur stor yta man kan gjuta i en platta på det sättet. Det kan vara skillnad att bara gjuta fall runt en golvbrunn mot att gjuta ett helt rum.
Det var inte reglarna jag menar ska vara cc20, utan plåtarna som du lägger mellan plankorna. Reglarna kan bör vara cc30 under klinkers.
Det bästa är nog om du kollar med flytspackeltillverkaren hur tjockt du måste gjuta för att plattan ska hålla när man gjuter direkt på plankgolv och hur stor yta man kan gjuta i en platta på det sättet. Det kan vara skillnad att bara gjuta fall runt en golvbrunn mot att gjuta ett helt rum.
Klicka här för att svara