Vi har nu väntat hela sommaren på att få någon att lägga klinkers på vårt hallgolv:@ och börjar tröttna, så jag funderar på om vi kan göra det själva. Det är en klinker av typ victorian style från Byggfabriken, och när man läser deras instruktioner så låter det inte så jättesvårt om man bara är noggrann. Men när jag tittat runt lite på nätet så tycker jag att man får många olika råd som inte ens alltid är förenliga med varandra. :(

Hur ska man tänka? Klinkersen ska läggas i mönster, men vi har en ritning från Byggfabriken och jag tror nog vi klarar att rita av den på golvet etc. Problemet är väl själva läggningen som ingen av oss har någon erfarenhet av, och det är inte något billigt klinkers vi köpt.

Golvet är cirka 8 kvm, och det finns ingen annan ingång till lägenheten kanske jag ska nämna. Några tips och råd?

Det är inte speciellt svårt. Satte klinkers första gången i går. Hade bara kaklat innan några gånger, men det är väl ungefär samma moment.

Lägg ut plattorna först. Börja med att rita ut en rak linje eller ännu bättre - sätt en laser som visar en rak linje. Tänk igenom var ni behöver kapa och gör kapen i förväg om ni tycker det känns bäst.
Följ sedan instruktioner för att blanda fixet och hur ni drar ut det.

Det sköna med att sätta klinker/kakel är att det torkar inte så fruktansvärt snabbt så du kan justera plattorna och ta bort och sätta dit mer/mindre fix om det behövs.

Är man noga klarar man det galant!

Ok det låter ju betryggande! Jag har inte kaklat heller faktiskt, men är rätt händig i övrigt. :)
Det jag undrar lite över är:
1. hur tjockt lager fix man ska ha
2. hur mycket man ska trycka ner plattorna
3. hur man gör med ett hallgolv: man kan ju inte gå på det de första dagarna sägs det, ska man göra en bit i taget alltså?
4. det sägs att man ska hålla fogarna fuktiga, hur gör man då? Går man runt och skvätter ut vatten?:blushing:

Det är inte så märkvärdigt, men var noggrann med vinklar och den raka centrumlinjen när du börjar. Nu känner jag inte till den platta du valt men grundregeln för hur mycket fix du skall ha är hur plattan ser ut på baksidan. Hur mycket du behöver för att plattans nabbar inte skall bottna mot underlaget. Fixkammar finns i olika tandningar. Skulle tro att en 8 tta skulle vara lagom för en standardplatta 30x30 cm i granitkeramik. Har plattan en något gradad kant är det lättare att få det snyggt. En med rak kant kräver ett 100 procentigt underlag annars syns Sk fogsprång mycket lättare. Behöver plattorna justeras är en gummiklubba ett bra verktyg, men skafter på en hammare med gummiskaft går också bra. Att lägga halva hallen på längden går ju bra, vänta sen till den halvan torkat och ta sen resten. Fogning skall ske i ett svep för att undvika förgnyanser. Ett ovärderligt hjälpmedel är en vattenkap för knepiga hörn och utskärningar av annat slag.
Gunnar gammal plattsättare. Numera pensionär

Petronille skrev:
Problemet är väl själva läggningen som ingen av oss har någon erfarenhet av
Vad har du för underlag?

Har du ett stabilt betonggolv håller jag med övriga. Det är inte speciellt svårt om man planerar före och är noggrann.

Har du däremot ett rangligt trägolv är det nog förarbetet som är det svåra och inte läggningen...

Alfredo skrev:
Vad har du för underlag?

Har du ett stabilt betonggolv håller jag med övriga. Det är inte speciellt svårt om man planerar före och är noggrann.

Har du däremot ett rangligt trägolv är det nog förarbetet som är det svåra och inte läggningen...
Ja det kan man nog säga att vi har, ett stabilt betonggolv alltså. :) Det har flutits upp av plattläggarna som satte kaklet i köket, men sedan blev det problem och av någon anledning har de inte lagt hallgolvet.

Glöm inte primern bara.

Köp några billiga plattor 15x15 och träna på en spånskivebit. Då känner du dig säkrare för det skarpa...

• Gilla
Jocke91
  • Laddar…
En gradad kant innebär att plattan är lite lite fasad i kanten (så den får lite mjukare kant) och inte rektifierad (raksågad i kanterna)..

När jag gör stora utrymmen så brukar jag hoppa över att lägga en eller två plattor på några ställen om man vill göra typ hela utrymmet på en gång så att man kan gå i de hålen tills resten torkat, men se till så att du verkligen får i en platta i "hålet" sen så det inte blir för tight!

Oglaserade plattor i en hall. Det ett fåtal saker som jag ångrar idag och det ena är att vi har oglaserade plattor i badrummet. Det blir skitiga jättefort. Nu har vi visserligen 3 barn och bor på landet, men jag skulle nog avråda från att lägga oglaserat i en hall.

Just my 2 cents...

Oglaserade = viktigt att impregnera ! :)

niblom skrev:
Oglaserade plattor i en hall. Det ett fåtal saker som jag ångrar idag och det ena är att vi har oglaserade plattor i badrummet. Det blir skitiga jättefort. Nu har vi visserligen 3 barn och bor på landet, men jag skulle nog avråda från att lägga oglaserat i en hall.

Just my 2 cents...
Too late! :)
Eller tja, som Sandra skriver kan man ju impregnera, eller ha klinkerolja eller vad det nu är.

Tack för alla svar, och att öva på en spånskiva var ju en toppenidé!

Men det lustiga är att i går kom det plötsligt en plattsättare och började lägga klinkersen. Jag hade nästan börjat se fram emot att få prova själv, men å andra sidan var det inget nybörjarjobb direkt eftersom det ska ligga i mönster i en l-formad ganska oregelbunden hall. Men mönsterpassning och sånt tycker jag ju är kul.:D

Vi får väl köpa lägenheten intill och bygga ut så småningom, så jag får lägga det själv!;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.