9 852 läst ·
11 svar
10k läst
11 svar
Lägga kinker - direkt på spånskiva eller på golvgips
Framgick inte det av mitt inlägg?urk skrev:
Spån är ett material som "rör" sig med årstiderna. Det kan man inte lägga klinker på om man vill undvika sprickbildning i fogarna eller att plattorna släpper från underlaget.
Raceman skrev:
Inte skruva!! Bara limma golvgipset. Du kan fästa med någon skruv, men den måste bort innan du lägger plattorna. Skruven kan med tiden krypa upp och spräcka plattan.
Jag har sett rekommendationer för bådadera alternativen, i forum, på internet och i facklitteratur. Det var därför jag ställde frågan. Jag har själv tidigare lagt klinker i hallen och då la jag golvgips under. Dessutom skruvade och limmade jag skivan, vilket har fungerat hittills.
Nu har kvällen förflutit med lite byggnation och det blev golvgips på spån. Både limmad och skruvad! Om plattan med tiden skulle spräckas må det vara hänt, det är ett mindre nogräknat uterum och då får man en anledning att byta klinker.
Nu har kvällen förflutit med lite byggnation och det blev golvgips på spån. Både limmad och skruvad! Om plattan med tiden skulle spräckas må det vara hänt, det är ett mindre nogräknat uterum och då får man en anledning att byta klinker.
Klicka här för att svara