Tummen mitt i handen, men har massa fritid och en hel del kompisar som jag kan kalla in på kvällar och helger när det skiter sig. Försöker efter bästa förmåga att googla och läsa mig fram till svaren och göra vad jag kan själv innan jag ringer på professionell hjälp dock, så hoppas på lite hjälp. 
Köpt hus byggt 1946. I full process att sätta in värmepump och det näst viktigaste steget blir att lägga golv i vardagsrum/matsal. Under golvet finns matkällare/förråd. Tar tacksamt emot alla inspel!
I matsalen låg det någon luden heltäckningsmatta på spånskivor och i vardagsrummet plastmatta på masonitskivor på brädgolv. Vad som finns under spånskivorna vet jag inte, men nog ser det ut som det varit samma matta även under där. Min tanke är oftast att om det ska göras, så ska det göras ordentligt. Därför tyckte jag det mest naturliga vore att (hav tålamod. börjat från noll här!):
- Bort med lister, plastmatta och masonitskivor i vardagsrum..
- Behandla brädgolvet med vad som tänkas kan..
- Sätt spånskivor i golvet. Se till att det blir jämnt med hjälp av masonit under, då golvet sviktar några centimeter på en dryg halvmeter i ena änden av rummet.
- Dra av mattan, vilket verkar lätt nog. Golvet är rakt och spånskivorna ser "fina" ut.
- Lägg klickgolv över hela ytan.
När jag hört mig för med lite folk, så tycker de det verkar vansinnigt att inte bara lägga spånskivor rätt på den gamla mattan/masoniten.
1. Vilka för- respektive nackdelar ser ni med att göra som jag tänkte först mot att göra på det "enkla" viset?
2. Bör/ska det läggas något emellan klickgolvet och spånskivorna?
3. Är de enda anledningarna att välja tex 7mm golv mot 15mm pris och "plats" för trösklar och annat? Känns de så att säga annorlunda att gå på?
4. Vilka givna skillnader är det på träfanér och "omslipningsbart" golv?
Ursäktar romanen och det faktum att att för enkla frågor verkar stötande på folk här ibland..
Tack för att ni läst så långt.
Köpt hus byggt 1946. I full process att sätta in värmepump och det näst viktigaste steget blir att lägga golv i vardagsrum/matsal. Under golvet finns matkällare/förråd. Tar tacksamt emot alla inspel!
I matsalen låg det någon luden heltäckningsmatta på spånskivor och i vardagsrummet plastmatta på masonitskivor på brädgolv. Vad som finns under spånskivorna vet jag inte, men nog ser det ut som det varit samma matta även under där. Min tanke är oftast att om det ska göras, så ska det göras ordentligt. Därför tyckte jag det mest naturliga vore att (hav tålamod. börjat från noll här!):
- Bort med lister, plastmatta och masonitskivor i vardagsrum..
- Behandla brädgolvet med vad som tänkas kan..
- Sätt spånskivor i golvet. Se till att det blir jämnt med hjälp av masonit under, då golvet sviktar några centimeter på en dryg halvmeter i ena änden av rummet.
- Dra av mattan, vilket verkar lätt nog. Golvet är rakt och spånskivorna ser "fina" ut.
- Lägg klickgolv över hela ytan.
När jag hört mig för med lite folk, så tycker de det verkar vansinnigt att inte bara lägga spånskivor rätt på den gamla mattan/masoniten.
1. Vilka för- respektive nackdelar ser ni med att göra som jag tänkte först mot att göra på det "enkla" viset?
3. Är de enda anledningarna att välja tex 7mm golv mot 15mm pris och "plats" för trösklar och annat? Känns de så att säga annorlunda att gå på?
Ursäktar romanen och det faktum att att för enkla frågor verkar stötande på folk här ibland..
Sviktar "några centimeter på en halvmeter", skämtar du? Sviktar det så mycket trillar man ju omkull!?OnTilt skrev:1. Vilka för- respektive nackdelar ser ni med att göra som jag tänkte först mot att göra på det "enkla" viset?
Ursäktar romanen och det faktum att att för enkla frågor verkar stötande på folk här ibland..Tack för att ni läst så långt.
Du kan få problem med dörrar och trösklar om du bara lägger rakt på det gamla, det bygger på höjden. Sen tyckte jag du skrev i början att det skulle göras ordentligt. Det är lite som att byta blöja på barn, man tar bort den gamla först....
Varför lägga spånskivor om det redan är ett brädgolv som bär?
Ja du ska lägga en "matta" mellan, kolla där du handlar govlet så visar dom dig vad du ska ha och be också om läggningsanvisningar och lite råd, samt vilka specialverktyg som finns att tillgå, så kan du själv fundera över vilka du behöver.
Det är kanske mer än den totala tjockleken som skiljer på 7 och 15 mm golv, som ytskiktets tjocklek, vilket material det är osv. 7mm sviktar kanske mer. Det kan ju inte bara vara nackdelar med 15mm, liksom
Att det omslipningsbara är omslipningsbart är en given skillnad. Att hack i fanergolvet kan synas tydligt om underliggande trä blottas. Fanergolvet är antagligen inte lika hårt och kanske känsligare för hack etc. Men det där beror på tjockleken på faneret. Sen finns ju laminatgolv också, alltså golv som ser ut som trä men som är imitation. Många sådana är mycket natrutrogna nuförtiden.
Sviktar det så mycket som du säger kanske du ska flytspackla den delen för att få det jämt och fint.
Klicka här för att svara