Torpet har ett kanonläge vid ett skogsbryn! Hästarna stortrivs redan och jag längtar tills allt är klart för inflyttning... 1 november flyttar köparna in i mitt nuvarnade hus:x
Jag har rivit ut alla golv och bjälkar, grävt upp gammalt mög och lagt ett lager singel.
Papp runt om,10 cm frigolit, ålderbeständig plast och 10 cm frigolit ovanpå det så nu kan rörmokarn komma och lägga dit slangarna till den vattenburna värmen som ska komma från den vattenmantlade braskaminen och solfångarn samt reserv från elpatron. Sen på med de tunga armeringsnäten och elrör.
Gjutning ska göras på plats med torrbetong 6-7 cm.
Hoppas hösten blir varm en månad till, det mesta blir ju inomhus men tillbygget är ju lite känsligt - men då har jag fått tips här om att bygga ett tält över med värmefläkt...
När gjutningen är klar börjar jag med innerväggarna: De har tretex på bålevägg och jag ska sätta plast och skruva upp gips, sätta väv och måla. Taken är pärlspontade och målade 2 lager med nikotinstoppande alkydfärg - äckligt om det skulle synas eller lukta igenom!! En äggskalsvit täckfärg på detta och taket ser ut som nyttd^_^b
I köket är det masonit limmat på pärlsponten så där får jag sätta nytt pärlspontstak, måste det ändå för där gick gamla vindstrappan upp till övervåningen...
Sen är det dags att bygga köksinredningen, kan ju sätta upp överskåpen innan bränningen är klar.
Tillbygget kommer att innehålla: Badrum med WC, duschhörna, tvättställ och tvättmaskin / hall / trappa och under trappan ska acc.tank och alla centraler, styrning mm installeras. Ovanpå hall och trappa byggs sen en takkupa som ska innehålla liten minitoa och hall/passage till två sovrum, en dörr ut till balkongen ovanför ytterdörren.
Hade tänkt hinna med att tilläggsisolera utvändigt och sätta timmerpanel, byta fönster och dörrar men tror inte det går i vinter:S så jag får elda en extra gång i kaminen:cool:
Tack för alla era inlägg i de olika forumen, det är jättekul att läsa om era erfarenheter och projekt!!! MVH Eva

• Torpet 007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.