Golv
Kattvovven: Försent att hälla i ny sand?
texastaz: Vad ska jag ha imellan golvvärmen och trägolvet behövs det nge speciellt eller är det bara lägga på, jag har Tuplex som ska ut på men behövs nge mer?? eller kör man direkt på golvärmeslangarna och spånet??. Det är frästa spånskivor slangarna ligger i. // T
yuphin: Ska fästa clips till golvlistor, hur fästar man dom i lättbetong?
doman: Hej! Ja, jag hade först tänkt att behålla spånet men precis som du säger kan jag vinna mkt på att byta till något med bättre isoleringsvärde. Vad jag förstått så är det kritiskt att jag byter till någon som inte är diffusionstätt, cellulosafiber kan ju vara ett bra alternativ då. Nån viss av de olika minrelullerna är ju tät, men jag har för mig att Rockwell ska vara
falukorv: Hej, hade tänkt att lägga trägolv på inglasad balkong om 12kvm. Hade tängt att ha reglar 45x45, cc 60cm, men kan man ha frigolit mellan reglarna för att dämpa ljud och minska kylan från betong golvet, eller måste det vara en "ren" luftspalt? Har tänkt på tryckimpregnerat virke. MVH Jan
desp: Jag var och tittade på ett hus idag och är intresserad. Nu är det så att det är helltäckningsmattor och plastmattor i hela huset. De verkar vara "original"', nu undrar jag hur stor risk det är att allt är limmat med asbesthaltigt limm. Det kan ju bli lite jobbigt om alltför mycket är asbest, sanering kostar ju en slant.
mlkjhr: Tycker det ser rätt bra ut efter fixen, lite färgvariation stämmer ju bra med planken också. Om bilderna ger rättvisa åt verkligheten så hade då jag varit nöjd.
mickelinoe: Sådär ja, jag hittade en bild. På vänster sida är vagnsstycket lite... konstigt. Och på höger slutar det. Ska jag helt enkelt fuska till nya vagnsstycken hela vägen eller hur hade ni gjort? :(:cool:
A-Man_08: om man är rädd för att det spricker så kan man sätta bred paperstejp över snittet och sedan såga.
thewolf: Plåten bockades med 4st 90 böjar. Ingen aning om vad plåten kostar då det var "spillbitar" :D Slangen satte vi fast med vanliga plastspikklammer för kabel.
Rolle85: Det vet jag inte riktigt, kanske "L" format. Finns de nånstans där de säljer där man kan kolla på olika modeller? Byggmax verkar inte ha nått på sin hemsida.
Mikael_L: Sen rullade vi ut mattan. Skar till precis allt som det skulle vara sen. Jag valde att vika upp mattan lite minimalt mot väggen längs hela köksbänken och bakom kyl/frys, som ett lite extra skydd mot ev läckage. Alla andra sidor skar jag av rakt så det blev någon enstaka mm spelrum för mattan. Sen vek jag upp halva mattan och hällde ut lite lim, och spred ut med limspridaren. Nu får man
ingloryjang: Vi ska göra vid vårt uterum som husets förra ägare givet en stark "budget-känsla" samt satt en hemsk 80-talsprägel på. På golvet ligger i dag laminat....och på väggarna lika så. Det är ett fristående uterum som är helt oisolerat idag. 2 av de fyra väggarna består av hela glaspartier och två av väggarna är hela väggar sånär som på de översta 30 cm som består av någon
Yrrol: Tja.. kanske måla golvet epoxi-vitt samt hitta något billigt vitt kakel.. låter jobbigare än nypa fast golvlister men.. *funderar*
byggtomte: Men ni bör ju behandla betongen med nått dammbindande. Finns oljor och lack. Annars är det svårt att få rent. Ni kan ju prova såpa oxo det funkar på det mesta
pbengtsson: Lutet skall se till så att golvet inte gulnar, så var golvet ljust från början eller fanns nyanskillnadrena redan vid läggningen? Jag har gjort några golv men har använt mig av faxe (www.faxelud.dk) och de golven har varit vita i många år. Men har de varit trävita innan behandlingen gjordes. Sedan finns det olika lut beroende på om fur eller lövträ, då du hade kvar så verkar du
Misse: Fungerar det inte med vanligt marockanskt kakel/klinkers?
prototypen: 20 är ganska matt, nackdelen är att repor och tryckmärken blir blankare. 30-40 kanske högre också blir ett mellanting som blir tåligare. Protte
Da9911: är det verkligen ingen som har haft mitt dilemma och flytspacklat? och i sånt fall har alla haft anledning som noone70?
matrix_nw: Tack för svaret. Det får bli som du föreslår.
gronfelt: Är det rimligt att slipa golven med excenterslip? I det här fallet handlar det om sammanlagt 80-90 kvm, men vi behöver förstås inte göra alla rum i ett svep. Räcker det med att bara gå över ett varv med excenterslipen?
norrbottenstorpet: Vad för golv ska du lägga dit istället? Varför har det befintliga golvet lagts flytande (på sand gissar jag, knappast något grövre grus)? Är det mycket det gamla trägolvet som finns underst? I en hall är det klokt med klinkers och golvvärme. Keramiska plattor är slittåliga och med golvvärme torkar det upp bra allt snö och blask man drar in. Och ska du lägga just klinkers gör du
Alfredo: [citat] Kan bara instämma i att det dammar utav bara.... Gick loss på ett balkonggolv en gång och grannen var en hårsmån från att ringa brandkåren. Hon trodde att dammet som vällde ut var brandrök...