Man ska alltid såga underifrån!!! när man sågar synliga material.
Hoppar sågen lite så får du repor direkt i golvytan.

oleg skrev:
men är den tandad åt andra hållet så blir det ju fel.

oleg skrev:
Men då behöver man väl inget speciellt sågblad för laminat? Är det bara ett försäljningstrick att producera sticksågblad för alla möjliga material?

Se på tandningen!

Men den kräver tyngre sticksåg. Annars hoppar den.

Och jag står fast vid saxen! Man kan behöva borrmaskin med träborr om rör kommer från golv,vanlig billig handsåg för uttag, liten kofot kilar hammare men inte mycket mer. Ju. Måttband/tumstock penna.
Och sen kan man bygga på hur mycket som...

• laminat.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ett laminatgolv kan du nog såga med mer eller mindre vad som helst. En gammal slö fogsvans funkar säkert. Normalt täcks ju den sågade delen av golvlister så lite utslag spelar ingen roll.

Vill du ha bästa tänkbara precision och minimala utslag rekommenderar då i varje fall jag ett speciellt sticksågblad för laminat som sågar på nervägen och att du sågar uppifrån. Jag har aldrig varit med om att sågen hoppat och gett märken. Ska den sågade kanten vara synlig kan du få den ännu finare med en bit maskeringstejp innan du sågar, alltså såga snittet genom tejpen. Då får du en i princip perfekt yta utan utslag.

Värt att tänka på är att byta blad ofta. Laminat sliter som f-n och du kan säkert räkna med att det går åt ett par tre blad per rum.

om man är rädd för att det spricker så kan man sätta bred paperstejp över snittet och sedan såga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.