Hej!

Jag har en nöt som är svår att knäcka!

Jag har lagt furugolv i 3 omgångar i vårt hus. De två första gångerna lade jag golvet. Jag vitlutade golvet (lut med vitt färgpigment). Därefter oljade jag för hand och med maskin.

Den tredje gången (precis nyligen) vitlutade jag med samma märke som tidigare (Woca). Jag oljade med samma märke som tidigare (Woca). Och jag vitsåpade med samma märke som tidigare (Woca). Enda skillnaden är att jag fick snåla lite på lutningen då jag inte hade så mycket hemma. Däremot lutade jag flödigt och inser att det borde räckt. Hela golvet täcktes och jag anser själv att jag använde "flödigt" med lut. Dessutom gör ju lutet att golvet mörkas ner en aning. Om jag haft för lite lut på borde det i så fall blivit ljusare. Lut gör ju att golvet inte pigmenteras, däremot gör ju inte själva lutet golvet ljusare (förutom den vita pigmenttillsatsen. De två tidigare gångerna borstade jag aldrig bort lutet. Jag tvättade bort det med trärent.

Den här tredje omgången furugolv innebar alltså en viss skillnad i tillvägagångssättet. Enligt förpackningen skulle man låta luten ligga på någon timme, därefter skura bort den med ytterligare lut. Jag blev misstänksam då jag vet att jag tidigare tvättade bort luten med trärent från samma tillverkare (Woca). Enligt ännu fler manualer på nätet var det mer vanligt att man lät det torka in, därefter gnuggade man bort den med material som liknar vit scotch brite. Jag testade denna variant istället. Golvet blev tokljust. Dock inser jag att jag lurades av kalken som sedan försvann i och med borstningen och vitoljningen.

Efter vitoljningen som gjordes förhand är golvet nu inte i närheten så vitt som tidigare lagda golv.

Vad kan det bero på? Det ser ju fasen ut som ett helt annat golv??

Jag köpte furugolv ekonomi, samma tjocklek och skick som det jag köpt tidigare.

Kort sammfattning:

2 gånger lade jag furugolv, vitlutade. Tvättade bort lutet med trärent. Vitoljade för hand och med maskin. Polerade dagen efter.

3:e omgången golv vitlutade jag, borstade bort istället för svabbning med trärent, gnuggade rejält för hand med vitolja. Polerade dagen efter.

Vill också nämna att jag gnuggade som satan för hand nu tredje omgången golv. Jag har svårt att tro att nyanserna ska kunna bli så extremt olika med maskin och för hand. Golvet har ju haft chansen att suga åt sig av oljan lika länge i båda tillvägagångssätten.

Jag är rådlös för tillfället och en aning besviken då jag lagt rätt mycket jobb på dessa golv genom åren.

Vill också lägga till att jag dragit av golvet med 120-grovlekssandpapper senaste gången innan vitlutningen. Jag är rätt säker på att jag gjorde detta tidigare omgångar också.

I samtliga omgångar har golvet varit rent inför varje moment. Golvet var torrt och fint innan oljningen.

Tacksam för tips på vad det kan vara som gjort golven så extremt olika.

Bild bifogad. Blixten på kameran ställer till det lite men det är de två plankorna i mitten som bäst visar differensen.

• 20120303_203245.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nu har jag inte lusläst ditt inlägg. Men hur länge sen var det mellan gångerna du la golven och lutade dom? Ljuset gör sitt till att gulna på furun, man märker det inte ens, men det händer en jäkla massa på 1 år bara, har just städat ur ett hus där jag bland annat vitlutat ett golv och vaxat ett annat. Där mattorna låg var det en hemsk skillnad. Det golv jag la som lutades var ett skurgolv, och varje gång man skurar så blir det ju en massa vitt pigment som följer med moppen ner i skurhinken. Kan dessa 2 faktorer var en anledning till skillnaden?

Det är det som är det lustiga. Det vita du ser på bilden är det jag lagt för två år sen...

Det "furufärgade" är det nylagda, nylutade, och nyoljade :)

Sjukt, men sant.

Hej!

Bauhaus har försökt lasta över problemet på tillverkaren av de produkter jag använt mig av. Efter mer än en månads väntan har jag fortfarande inte fått någon vettig återkoppling.

Mitt tips är att hålla sig borta från Wocas produkter.

Att jobba med obehandlat golv är ett rejält jobb. Anledningen till att jag gör det nu och har gjort det vid tidigare renoveringar, är att det hårda jobbet betalar sig bra då resultatet vanligtvis blir vackert och originellt.

I det här fallet gick det åt helvete och assistansen från Bauhaus var på samma nivå som på Wocas produkter.

Det som återstår nu är att göra om hela rummet igen och troligtvis slipa om golvet samt köpa in nya golvbehandlingsprodukter från en vettig försäljare och av ett märke som är seriöst (med tillhörande seriös support). Senvintern och delar av våren har gått åt till dessa misstag.

Tack Woca! :thumbdown:

Tack Bauhaus! :thumbdown:

Lutet skall se till så att golvet inte gulnar, så var golvet ljust från början eller fanns nyanskillnadrena redan vid läggningen?
Jag har gjort några golv men har använt mig av faxe (www.faxelud.dk) och de golven har varit vita i många år. Men har de varit trävita innan behandlingen gjordes.
Sedan finns det olika lut beroende på om fur eller lövträ, då du hade kvar så verkar du gjort rätt.

Däremot har jag sett liknande skillnader då jag behandlat ask och det jag tror ha hänt är att trät haft olika fuktighetskvot vid behandlingen, dvs trät som gulnat mer fixade jag vid en annan årstid och ville inte suga upp lika mycket av lut/olja.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.