En amatör rekommenderar en laminat SAX! Det går undan då.

S
sticksåg eller handsågen.
saxen funkar ej om du måste göra andra snitt än raka

De går aldrig med en handsåg. köp en lika dyr sticksåg och fråga efter aluminiumblad. jag tycker dom funkar bäst. räckte med ett blad till mina 110kvm.

Köp en elsticksåg på biltema för 279kr eller ngt sånt.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus

En sax, giljotin smustar inte så mycket. Går att köpa från 400 och förkortar arbetet med timmar vid större jobb.

Jag köpte tre fogsvansar (laminat är hårt, så dom slits fort) modell billigast på byggmax, la ca 80m2 hyggligt krånglig yta på 8 timmar, sågade med klingan så horisontellt som möjligt så blir det fina snitt utan att det "rivs upp".

Kan omöjligen spara in timmar på en sax. det tar lika lång tid med kapsågen och någon sekund längre med sticksåg. Och den måste du ha så fort det blir ett hörne eller jackas ur för tröskel eller liknande

Jag var skeptisk till sax, men provade ändå. Funkade klart över förväntan! Men sticksågen kommer man inte ifrån ändå så ska man bara lägga något enstaka golv skulle jag nöja mig med en sticksåg.

Andy78 skrev:
Det finns sticksågsblad för laminat som är tandat åt rätt håll vilket gör att man kan såga som vanligt och inte upp och ned.
[länk]

Jag köpte mina på clasohlson
Så med dessa sticksågsblad så sågar man från ovansidan av laminatgolvet, inte underifrån?

yuphin skrev:
Så med dessa sticksågsblad så sågar man från ovansidan av laminatgolvet, inte underifrån?
De på bilden ser ut att vara tandade som vanligt, så då får du nog såga underifrån. Men det kan ju vara fel bild, förstås.

Jag gissar att bilden är en och samma för alla blad. Sticksågsblad anpassade för laminat sågar på nervägen, alltså när bladet rör sig bort från sågen. Dessa använder du från ovansidan. Syftet är att flisningen på ovansidan av laminatet ska bli så liten som möjligt.

yuphin skrev:
Jula har 2 varianter av sticksågsblad för laminat:

Art.nr: 129058Laminat, kurv. Längd: 82 mm:
[länk]

Art.nr: 129057Laminat. Längd: 82 mm
[länk]

Och med dessa sågar man som vanligt utan att vända på sågen rätta mig om jag har fel.
Om inte vad är det då annars för mening med sådana här blad?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.