Snyggt profilerade trappnosar! Ta inte bort dom!

Tycker också det är charmigt med de trekantiga passbitarna. Absolut inget jag skulle dölja. Skulle bara måla trappan. Listerna av metall är väl inte så snygga, men behövs kanske för att man inte ska halka.....

Den vitmålade trappan med mattbitar på blev väldigt snygg, men kanske lite för modern look för ett hus från början av 1900?

Redigerat:
Håller med, skall man köra tidsenligt så funkar inte matta, då är det trärent eller eventuellt målat som gälller. Vår trappa är ner till källaren, huset från 1918, men den trappan var ju inte tänkt att synas och gjord på enklast sätt. Förstörd under åren, brunmålad, plastmatta och metallnosar. Jag hade två alternativ ansåg jag eftersom underlaget inte var gott nog att slipa ner och måla, det ena var att klä stegen antingen med stepkit av trä (köpa eller göra själv av laminat/parket eller plyfa som man målar) alternativt matta som jag valde. Jag valde bort att klä den med trä eftersom det är ett stort jobb att mäta ut planstegen med trappkompass, såga, måla etc. Jag gjorde ett steg på prov men blev inte nöjd med resultatet. Man behöver också göra någon trappnos för att dölja skarven och jag ville verkligen inte ha metallnos vilket nästan är det enda alternativet om man kör med en tunnare skiva som t.ex. laminat eller plyfa. Stepkits har ju en inbyggd trappnos men är dyra och kräver fortfarande allt pill med att mäta/såga. Mattvarianten var enkel och det blev bra resultat.

Trappan fortsätter indirekt upp till våning 2, men då är det en mer, för tiden, "påkostad" trappa, med lite profilerade trappnosar som trådskaparens, snygg handledare och en snygg svängd form. Den har inte renoverats märkbart (föstörts...) genom åren mer än att den ändrat färg ett par gånger efter rådande trender. Idag är den vit i vangstycke och ledare, men plan och sättstegen är fortfarande furu. Den trappan skall fixas härnäst och jag kommer inte köra matta i den, utan jag slipar ner det värsta och spacklar igen de största skavankerna, sen kommer jag måla sättstegen vita för att smälta ihop med med vangen, och planstegen grå i ungefär samma nyans som mattan i trappan ner. Jag gillar att den är lite "nergången" och kommer inte satsa på att fräsa alla stegen plana som om den vore ny. Hoppas det kommer bli bra

Redigerat:
En före och efterbild till en från början riktig ful trappa, och billigt var det oxå..(ledsen att bilderna blev liggande..)

• 20111228_133639.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20120106_100203.jpg
    Skapa konto
Kul med lite respons.

Jag tackar er alla som har skrivit här om era åsikter.
Eftersom att några av er skriver att det vore dumt att förstöra det gamla utseendet så lutar det nog mer åt att behålla utseendet som det är.

Jag är själv mycket för det gamla utseendet, men vad gäller trappen så är det som jag hakade upp mig på dessa tårtbitar som stegen är gjorda av. Men ja, det kanske är lite charmigt ändå.
Som någon skrev, plåtlisterna längst fram på stegen, är inte så snygga.
Dessa åker bort iallafall.
I och med att stegen är nedgångna på sina ställen - alltså inte helt släta - så gör sig inte en plåtlist nå bra eftersom den är helt rak.

Men jag tackar ödmjukast för tipsen!
Jag har en till fundering om trappan också. Ska se om jag hittar en bild på det, annars får jag gå och ta ett kort.

Mvh Micke

Sådär ja, jag hittade en bild.

På vänster sida är vagnsstycket lite... konstigt. Och på höger slutar det.
Ska jag helt enkelt fuska till nya vagnsstycken hela vägen eller hur hade ni gjort?

:(:cool:

• Bild 060.jpg
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.