Hej!

Är i tagen att installera golvvärme på hela bottenvåningen i vårt hus med källare. Jag har läst det jag hittat här på forumet när det gäller sådana projekt tex:

Tråd 1

Tråd 2

Men har inte riktigt hitta svar på alla mina frågor...

Ytan som ska golvvärmeläggas är ca 70m2 och idag ligger det spåntat trägolv 35mm, och golvåsarna är ca 60cc så långt allt väl. Men problemet är att jag tänkte lägga ett laminatgolv direkt på plåtarna och slang, men golvet är för ojämnt. skillnaden mellan högsta och lägsta punkt är ca 17mm. Och jag känner att det är för ojämnt för att lägga klick golv på.

Min fråga är alltså kan man fräsa och lägga plåt och slang och sedan flyt spackla på det?
Måste jag i sånt fall armera?
Är en sån lösning ekonomiskt försvarbar?

Eller ska jag riva bort golvet rikta upp golv åsarna och sedan lägga golv spånskivor och sedan fräsa?

Skulle vara mycket tacksam för lite hjälp och synpunkter :)

MVH

Da 9911

Vi hade samma problem som du när vi renoverade och vi valde det senare alternativet och en anledningen till det var vi skulle även dra elen/tv/data under golvet... det är relativt enkelt om du har en schysst laser till hjälp.
En fördel till är att du tappar mindre i takhöjd.

Hej

det var en bra anledning till att välja det senare alternativet, själv har jag just dragit om elen i vägg och tak.

Köpte ni färdigfrästa golvspånskivor? eller fräste ni själva? la du golvgips på 22mm golvspånskivorna?

frågorna hopar sig :)

Jag köpte färdigfrästa på inrådan av vår snickare (samma snickare som tyckte att jag skulle dra elen i golvet). Dock finns det personer som fräst själva med gott result.

Kolla upp rinkabyrör om du ska köpa färdigfrästa, de har i särklass bäst priser på uponors grejer.
ja, det var 22mm

Absolut det ska jag.

Ingen som har någon erfarenhet av att flyt spackla?

är det verkligen ingen som har haft mitt dilemma och flytspacklat? och i sånt fall har alla haft anledning som noone70?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.