Golv
Sevens: Hej! Oj, har missat att du frågat... Jag fick tag i en sanerare som hjälpte mig till rimligt pris. Han hade all nödvändig utrustning, och plastade väl. Dammade knappt alls. Mvh Sevens
strevert: Vad bra. då får jag samma nivå som anslutande golv ( 22 spån + 8mm klick )
kaked08: Vi håller på att närma oss ett magiskt moment (vedspisen) och jag kurar på att lägga golvglas ca 130x30cm framför spisen. Det blir ju ingen genomsynlighet och underlaget är ju perfekt (flytspackel och spångolv) Hur kan vi tänka här i val av glas?
JOW: Gokväll. Jag såg nyss repris på veckans "Arga snickaren". Där använde man "genomfärgat flytspackel" som golv i hallen (vitt). Och ovanpå detta en polish. Hur blir ytan på det? Tålighet? Glans? Etc? Någon som gjort liknande eller har koll på vilka produkter som finns?
Stefan Wahlberg: Hej! Det går alldeles utmärkt att lägga klinkers under kaminen vilket också både är godkänt som eldstadsplan och underlättar om du skulle vilja byta golv om ett antal år. Kom bara ihåg att "eldstadsplanet" måste bygga minst 30 cm framför kaminen och minst 10 cm på sidan av den. Ett tips är att lägg till ordentligt på ena sidan så att du kan ställa en vedkorg på klinkersen och
jtl: Hej, Ja, en multicutter är ett ovärderligt verktyg som du kommer åt med och kan använda till allt möjligt. Köpte en billig Bosch för några år sedan och ångrar inte köpet en sekund. I princip alla fabrikat har något likvärdigt. http://www.bosch-do-it.se/boptocs2-se/G%C3%B6r-det-sj%C3%A4lvare/Verktyg/SE/sv/hw/Flerfunktionsverktyg/95226/PMF+180+E/14153/3165140337250/index.htm // Tobbe
FredrikR: Ja la Byggmax 3stav ek i sovrummet för snart 5år sedan, la även Byggmax 3stav ek i 2 rum + hall för någon månad sen, inbillar mig att kvaliteten blivit sämre med åren.. Olika känsla på golven, och skarvarna känns mer i de nylagda, tvivlar på att det 'sliter till sig'... Ska det läggas om golv på bottenvåningen tänker ja testa ett 'märkesgolv' för att jämföra.
scotzh: Hej Niclas Fick du tag i något bra företag som kunde slipa ditt golv? JAg är också ute efter en bra firma som kan slipa upp mitt golv. Någon som kan hjälpa mig?
Elkludde: vad jag förstår måste du dränera
svebbe: Ska du ha sekelskiftskänsla så ska du välja den du har där på bild. Så hög som möjligt, så 145mm blir bra. Har själv ett timmerhus från slutet av 1800 och där finns det några rum kvar som har dom höga socklarna. Hittade denna länk tidigare när jag sökte på golvsocklar. Lite likt dom du har på bild. http://www.sekelskifte.se/golvsockel-klassisk-145-mm/6-0
swebulldog: Hej det är så att jag skall lägga om golvet i storarummet. Tanken va att jag skulle lägga parkettgolvet ovanför det gammla golvet, men det är så att det är ett gammalt hus och golvet inte är så särskilt rakt. Tror det handlar om ca +- 15mm så jag undrar om någon har något tips hur jag skall göra? Parkettet är ett 13,5mm klickgolv och sen har jag köpt 3mm cellplast eller nu va det
t-quick: Jag hade plockat bort den och även det den ligger på, då kan du inspektera isoleringen under samtidigt
mikaelbe: Har såklart kollat detta på olika tillverkares hemsidor innan jag frågade i forumet men kunde inte hitta nånting om detta.
Elkludde: Det går att lägga undergolv av masonit dom som är 600 x 1200 som limmas i spånt o not, lägges flytande på tvärs över det bef. brukar funka bra
Holpers: Hej Jag har ett 1år gammalt massivt furugolv i vardagsrummet. På ett ställe, tyvärr precis innanför dörren, knarrar det när man kliver. Det är ett orgeltramp, trät har rest sig lite precis i skarven. Jag skulle lite snyggt kunna sätrta en golvskruv snyggt i en kvist eller i kanten som jag döljer med lite träspackel. Problemet bara är att det är golvvärmeslingor under som jag inte
igorsol: Hej! Jag håller på med bygge av ett nytt badrum i ett 70-tals hus. Nu undergolvet är klart, men Jag blev helt förvirrat av rekommendationer och anvisningar gällande anslutningen mellan golv och vägg. Så är det: Gamla väggreglar stod på gammalt golv. Jag har rivit ner gammla golvet men en liten bit av det blev kvar hängande under reglar (se bilder). Jag har sänkt gamla bjälkar så att
anfo001: Hej är det nån som har erfarenhet eller vet något om de nya comfort vinyl golven från wicanders. Tycker det var väldigt snygga men lite osäker på vinyl och kork blandningen i dessa golv. ?
eviljava: Exakt vad är hantverkaren osäker på? Man kan lösa detta på flera sätt. 1. Det bästa (som jag ser det) är att bila ur, isolera, gjuta nytt (med golvvärme). Detta är dock ett omfattande arbete. 2. Ett billigare sätt är att lägga t.ex. Floré. Enligt vissa skall detta gå att lägga direkt på betongen och kommer då att ersätta cellplastlagret i ditt fall. Sedan lägger man kakel
Jonlutt: En heltäckningsmatta släpper igenom ev fukt, såvida den inte har en skumbaksida eller är gummerad. Textila plattor har däremot ofta en bitumenbaksida som är väldigt kompakt. Det är precis som stew skriver plastmattan som kan ses som vansklig. Är den limmad? Blåsbildningar eller missfärgningar? Dålig lukt? Fukt som kommer underifrån stannar under plastmattan eller letar sig vidare ut
Riggen: Vi bor ju i samma del av landet, kanske har du tips på firma? Du kan skicka via PM om du vill :)
Stefan_A: Jag håller på att få lite krupp här. Vi har köpt ett hus som vi håller på att renovera. Vi är "nästan klara". Det är "bara" golv och taklister kvar. Vi har då lite problem. Det är så att tidigare i huset så satt det bockad plåt som golvlist och som såg riktigt ful ut så den har vi kastat. Huset har direktverkande el så till varje radiator sitter du ju en kabel. Denna kabel
d-sajn: Har ett gammalt hus som läcker en del värme, så under vintern så kommer framledningstemperaturen i stort sett gå rakt ut på första delen av golvet. sen efter det så kommer ju självklart vattnet kylas ner. Anledningen att jag har tänkt att gjuta är väl egentligen för att få ett så stumt underlag som möjligt och att inte få värmerören så långt ner i golvet. annars så får jag
CHA: Tack Janne, det norska verkar ju jäkligt vettigt. Ska kolla närmare på det systemet.
Dragon: Efter närmare genomgång visar det sig att det ligger vattenledningar i golvet och därför bular det upp. Den ena går till elementet och den andra till badrummet. Varm, resp kall.
Jenspeh: Jag hade gjort det! Kanske lagt en extra regel bara... :)
Alfredo: [citat] Jula har några varianter: http://www.jula.se/enkel-sugkopp-256085 http://www.jula.se/dubbel-sugkoppsgreppare-256030 http://www.jula.se/dubbel-sugkopp-256086 Jag har ingen aning om de är bra. Råkade se dom i butiken häromdan.
sir_daniel: Har använt LED list som belysning vid diskbänken, ta en titt i min projekttråd på forumet så ser du hur mitt blev
nino: håller med katos! K14 ska du ha om du vill flyta nått plant har du extrema krav så spackla 10mm och piggrolla, låt torka prima och spackla 10mm igen piggrolla . vet att det gjordes så på ett sjukhus, fast då var det 3 x 10mm, inte ens ett a4 papper gick under en 4m rätskiva någonstans
camli: Renovering och tillbyggnad av vårt 40-tals hus pågår för fullt. För närvarande består golven i hela huset av granplank som slipats, lutats och såpats. Vi gillar denna stil och vill fortsätta ha denna typ av golv, men i och med att planlösningen nu ändras en hel del samt att vi bygger till så har vi bestämt oss för att det får bli nya golv i hela huset så att det ser likadant ut
Kattvovven: Försent att hälla i ny sand?