2 486 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Golv som bygger ca 6 mm från spånskivan? Bygghöjd små klinkerplattor?
Jag håller på att byta golv i en liten hall med platta trösklar runt och behöver lägga i något golv med bygghöjd ca 6 mm, ev lite tjockare om man lägger något där kanten är fasad. Parkettmönster passar inte in, det får gärna vara schakrutigt.
Plastmatta är för tunt, ca 2 mm. Ev. skulle man kunna lägga nån tunn plywoodskiva under, eller lägga flera lager... hur knökigt det nu blir.
Klickgolv blir för tjockt, i alla fall om man måste klämma in en såndär dämparmatta under. Kanten går inte att fasa på tunnare klickgolv. Marmoleum borde gå att fasa av lite, men det är ju 10 mm tjockt, så det blir för mycket att fasa.
Funderar på klinker. Har lagt en del klinker, men aldrig reflekterat över hur tjockt det blir med fix och små 10x10 plattor. Rent intuitivt känns det som att det blir tjockare än 6mm. Lite tjockare skulle jag kunna stå ut med om plattorna är rundade i kanten. Kanke kan man sätta dom med något annat än vanligt fix? Har satt några få plattor med epoxi, vilket funkade bra, men det kanske finns nåt mer standard?
Plastmatta är för tunt, ca 2 mm. Ev. skulle man kunna lägga nån tunn plywoodskiva under, eller lägga flera lager... hur knökigt det nu blir.
Klickgolv blir för tjockt, i alla fall om man måste klämma in en såndär dämparmatta under. Kanten går inte att fasa på tunnare klickgolv. Marmoleum borde gå att fasa av lite, men det är ju 10 mm tjockt, så det blir för mycket att fasa.
Funderar på klinker. Har lagt en del klinker, men aldrig reflekterat över hur tjockt det blir med fix och små 10x10 plattor. Rent intuitivt känns det som att det blir tjockare än 6mm. Lite tjockare skulle jag kunna stå ut med om plattorna är rundade i kanten. Kanke kan man sätta dom med något annat än vanligt fix? Har satt några få plattor med epoxi, vilket funkade bra, men det kanske finns nåt mer standard?
Även den tunnaste mosaik kommer med all sannolikhet bygga mer än 6 mm inkl fix. Men största problemet är att du inte kan lägga keramiskt yta på spånskivan, du måste få dit ett golvgips också annars spricker det. Av de alternativen du har så skulle jag lagt nån plastmatta, jag förstår inte problematiken med att det nya golvet blir någon mm lägre än tröskeln. Så ser det ju normalt sett alltid ut, även om man har en dörrkarm med platt tröskel (dvs inte falsad) så ligger ju tröskeln normalt ovanpå golvet.
Sent from my HTC One V using Byggahus
Sent from my HTC One V using Byggahus
Masonit och plastmatta är väl i stort sätt enda chansen att komma runt exakt 6mm. Forbo marmoleum click eller liknande om 10mm funkar, klinkers kommer bygga mer. Kan du inte lyfta trösklarna och fräsa ur de lite underifrån så du får in den höjden du vill ha?
Det är inte vanliga trösklar utan en målad källartrappa där översta träbiten=tröskel ligger precis i nivå med golvet. Inte snyggt med vare sig höjdskillnad eller list där, plus att det inte är så lätt att bryta upp tröskeln på ett bra sätt. Jag la i masonit och plastmatta igår kväll, det blev bra, även om klinker hade varit snyggare.
Har 30x30 klinker i andra hallen, den ligger på spånskiva sen 10 år, utan sprickor. Men det är betongbjälklag i huset, så det är inte nån nämnvärd svikt i golvet. Varför gips? Är det svikt eller horisontella krymp- och svällrörelser man vill undvika?
Har 30x30 klinker i andra hallen, den ligger på spånskiva sen 10 år, utan sprickor. Men det är betongbjälklag i huset, så det är inte nån nämnvärd svikt i golvet. Varför gips? Är det svikt eller horisontella krymp- och svällrörelser man vill undvika?
Klicka här för att svara