Byggahus.se

Hur får jag bort klibb/klister från mitt parkettgolv?

1. M
    Medlem Nivå 3
    Hej!
    Sista gången jag svabbade golvet här hemma så lade jag troligtvis på golvskyddet (en sån plastskiva man har på parkettgolv där man har kontorsstol så man slipper hjulspår) lite för tidigt innan golvet var helt torrt.

När jag nu skulle göra om detta nu och tog bort den så satt den lite extra och det blev kvar en del fläckar med vad som kan liknas vid något klibbigt/klistrigt. Jag har provat att gnugga med golvmoppen lite extra men det har ej hjälpt. Golvet är från kährs (Ask Skagen) och jag provade att köpa deras cleaner men det hjälpte ju såklart inte heller. Det verkar bara vara deras variant av rengöringsmedel för golv.

Har någon något tips om hur jag kan bli av med detta?

2. K
    Medlem Nivå 11
    Hur är golvet ytbehandlat? Lackat? Oljat?

3. M
    Medlem Nivå 3
    Det är mattlack (enligt Kährs hemsida). Golvet kallades även vitpigmenterad ask. Jag valde detta i ett inredningspaket när jag valde inredning till min bostad så jag kan inte specarna exakt, tyvärr.

4. M
    Medlem Nivå 5
    jag skulle prova med limtvätt. Sätt lite limtvätt på en handduk, torka fläcken/fläckarna, torka med den torra delen av handduken, moppa av golvet. Testa det dock först (gärna på en yta som inte är i blickfånget) innan du sätter det på någon större yta. DVS prova först för att SE att golvet klarar den behandlingen.

5. M
    Medlem Nivå 3
    Jag är rädd för att det ska lämna märken men ska prova på ett område. Ska bara åka förbi butiken imorgon och köpa en flaska.

6. mycke_nu
    Medlem · Nivå 22
    Vanlig matolja brukar göra underverk på klistrigt kladd. Prova på någon okritisk del av golvet först så att det inte blir fettfläckar.

7. M
    Medlem Nivå 3
    Tack, ska testa också!

En nackdel med ljust golv är ju det här med märken och fläckar som syns så lätt.

8. C
    Medlem · Nivå 11
    Varifrån skulle klibbet komma? kan det inte vara så illa att lacken eller vad du har på golvet löst sig när du lade på plastskivan för tidigt och golvet inte var helt torrt. Fråga på en riktig golvbutk eller govltillverkaren innan du gör något mer åt fläcken.