1 482 läst ·
12 svar
1k läst
12 svar
Laminat på lamellgolv?
Har ett lamellgolv Kärhrs Ask Cambrige /slipbart som jag tänker inte bry mig om. TÄNKER!
Den är nämligen mycket sliten. Funderar på att lägga ett laminattgolv på denna.
Eller måste man riva den först?
Vad är nackdelen med att ha 2 lager golv?
p.s. Det är vattenburen golvvärme i huset. Känner inte riktigt för att slipa och måla det gamla golvet (2006) då det handlar om ca 150kvm.
Vad tycker ni?
Den är nämligen mycket sliten. Funderar på att lägga ett laminattgolv på denna.
Eller måste man riva den först?
Vad är nackdelen med att ha 2 lager golv?
p.s. Det är vattenburen golvvärme i huset. Känner inte riktigt för att slipa och måla det gamla golvet (2006) då det handlar om ca 150kvm.
Vad tycker ni?
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Ja det är inget problem att lägga laminatet på lamellgolv så länge det inte är för ojämnt. Jag la laminat över mitt fiskbensparkett funkar bra fråga golvläggare då också. Att jag la laminat över mitt fiskbensparkett var för det var slippa väldigt många gånger och träbitarna hade börjat lossa så skulle fått spika ner flertalet av dom.
Skulle inte gjort det utav anledningen att ni har golvvärme. Om du lägger ett flytande golv ovanpå dessutom med något stegdämpande underlag så försämrar du för golvvärmen.
Sälj laminatgolvet och använd pengarna till att slipa befintligt golv, borde vara den mest ekonomiska lösningen.
Men ni kanske har någon orsak till valet av laminat utifrån stort slitage? Är det så skulle jag rivit upp det gamla golvet och sedan lagt laminat med speciell underlagsskiva för golvvärme. Trots allt ett litet jobb.
Sälj laminatgolvet och använd pengarna till att slipa befintligt golv, borde vara den mest ekonomiska lösningen.
Men ni kanske har någon orsak till valet av laminat utifrån stort slitage? Är det så skulle jag rivit upp det gamla golvet och sedan lagt laminat med speciell underlagsskiva för golvvärme. Trots allt ett litet jobb.
Om ni slitit ut trägolvet på 6 år kommer ni slita ut laminatet med om det inte är någon sort för kommersiellautrymmen.Atom skrev:
Inte vi. Säljaren hade en stor hund. Eftersom vi har 2 hundar, en ännu större änStefan N skrev:
säljarens, gissar vi det dröjer inte länge då vi får samma problem med golvet om vi renoverar den. Vårat förra golv, laminat, ser bästan nytt ut efter 7 år!
Ok, vi har ett Pergo i köket från någonstans 87/88 och är nu inne på sin tredje 30kg hund men trägolvet i vardagsrummet som slipades för dryga 10år sedan har sina repor.Atom skrev:
Men det skiljer mycket i tålighet mellan olika laminatgolv, så det gäller att ditt laminatgolv har rätt slitstyrka.
Klicka här för att svara