Vet inte vilken produkt vi ska använda. Golven i huset är behandlad med osmo lut, vitolja och hårdvax. har köpt deras golvrengöringsmedel. problemet är att i två rum ligger siljan golv. läser man på deras hemsida så står det att man ej ska använda produkter med tensider i. Rengöringsmedlet från osmo inehåller tensider. Killen i butiken sa att man även kan använda allrent då och då ...som oxå inehåller tensider. vågar jag använda allrent osmo rengöring på siljangolven ?

Mvh Klas

Du skall använda en golvsåpa (inte grumme)
den har fel ph samt fel fetthalt
Gammaldax träsåpa, golvsåpa ska du använda
då har du rätt ph för trägolv oavsett märke, samt en fetthalt som återfetta golvet där du har microrepor

Du skall absolut inte använda allrent
(förstår att du fick rådet från en butiksråtta som inte vet något om trä )

oki enligt han så va den hårdvaxolja som ligger på golvet vara fett och såpa vara fett och dessa löser varandra. jag har osmo egna rengöing så det är inte problemet .. problemet är om jag kan använda osmo rengöring på siljan golv ?

den du snackat med i butik tror jag inte vet vad han pratar om
eftersom ditt siljan golv kanske är oljat/vaxat
samt det andra oljat / vaxat
så kan du visst använda samma typ osmo till siljangolvet det är inga problem
se bara till så att det är en underhållsprodukt för oljade golv (med förhöjd fetthalt )

det är så med alla fabrikat att dom vill att man använder just deras produkter
Till alla trägolv med lack,olja,waxer mm
underhållsprodukt
gammaldags träsåpa, eller trägolvsåpa (finns ofta i färgbutiker
annat ph värde samt förhöjd fetthalt
har man inte det i tvättvattnet så torka inte golvet enbart med vatten eller annat medel
då är det bättre att vänta med torkningen tills man skaffat såpan
använder du rätt såpa o har torkat golvet kanske 6-8 gånger så har träet fått välbehövligt fett
men använder du sedan tex grumme 1 gång, så tar du bort alla andra gånger o golvet blir torrt igen
Inte grumme grön eller gul

det finns grovrent till oljade golv
samt överfettad såpa som du säger

har du mycket skavanker , fläckar mm så tar du grovrent
annars tar du överfettad såpa

med grovrent menar du osmo golvrengöring som jag har köpt ? om inte är grovrent och allrengöring samma sak ? alltså funkar detta till både osmo å siljan golv ? siljan har saico hårdvax vet jag

jag har hårdvaxoljade golv, det är väl inte samma som oljade golv ?

Om du ska ta vanlig allrengöringsmedel så kan det bli fel
det ska vara anpassat till trå o parkettgolv
Hårdwax består av olja som penetrerar träet samt återfettar, waxet lägger si på ytan som ett skyddande lager
Dom flesta hårdwaxer brukar funka med varandra
du får inte applicera för tjockt lager med hårdwax, eller olja om du ska använda det
hellre mindre än vad som rekomenderas, annars finns viss risk att det blir klibbigt o tar lång tid att torka

hm golven är redan lagda och klara så det är inte det som är frågan här. kollar man på en allrentflaska så står det för parkett på nästan alla. Så Frågan igen: kan jag tvätta med osmo golvrengöring( tensider ) på siljan golv( saico ) ? och om man vill alternera med nått annat medel fungerar då allrent ? trots tensiderna ( se tidigare inlägg )

ja du kan använda osmo till alla typer av trägolv
både oljade o lackade eller waxade
skulle du tycka att golvet ser lite torrare ut så kan du eftertorka med gammaldags träsåpa

okej tack så mycket

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.