7 746 läst ·
23 svar
8k läst
23 svar
Kan man flytspackla 10 m2 på en gång?
Sida 1 av 2
Hej!
Kan man flytspackla 10 m2 i ett svep för hand med 25 L hink och borrmaskin? Eller bör man dela upp rummet med list och ta 5 m2 i stöten? Blir ju en hel del säckar att blanda! Hur gör ni när det närmar sig 10 m2 och över det?
Kan man flytspackla 10 m2 i ett svep för hand med 25 L hink och borrmaskin? Eller bör man dela upp rummet med list och ta 5 m2 i stöten? Blir ju en hel del säckar att blanda! Hur gör ni när det närmar sig 10 m2 och över det?
Blanda fort så går det bra.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 322 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 322 inlägg
Instämmer.Nimajneb skrev:
Se också till att ha en hink med önskad vattenmängd per säck tydligt markerad så går det snabbare att mäta upp vatten. Gärna också som Nimajned säger en eller flera extra murarhinkar då flytspacklet oftast ska stå och "mogna" ett tag efter första omrörningen för att sedan röras om igen. Då kan man ha flera satser på "kö".
En äggklocka per murarhink, för att hålla reda på vilotiden, kan vara bra om du inte om du inte är så rutinerad.
Riktig omrörare är att föredra då en borrmaskin/skrivdragare inte är gjord för den typ av belastning som omrörning innebär. Motorn eller som i mitt fall planetväxeln kan ge upp och då står man där...
En pirra kan vara händigt att ha om man inte kan blanda flytsspacklet precis vid det rum som ska flytas. Hinkarna blir ganska tunga.
Förlängningsskaft till tandspackeln är också bra så når man bättre.
Annat: Nivåpinnar för avvägning av fall. Krysslaser likaså. Markera även önskad nivå på samtliga väggar med tex tuschpenna. Ett STORT "V" med tuschpennan, med nedre spetsen på V:et poå önskad nivå med jämna mellanrum på väggarna gör att du ser rätt nivå även om du råkar fylla lite för mycket eller om du kladdar på väggen.
Är det ett badrum eller ett vanligt rum?
10 kvm klarar man på en gubbe, så jäkla fort torkar inte spacklet. Har aldrig hört eller läst på något produktblad att flytspackel ska mogna och sedan blandas en gång till utan det är i så fall vanlig fix. Blanda flytspacklet i 2 minuter typ och häll sedan ut skiten, dra samman omgångarna med en tandkam eller vanlig spackelspade, klart.
10 kvm klarar man på en gubbe, så jäkla fort torkar inte spacklet. Har aldrig hört eller läst på något produktblad att flytspackel ska mogna och sedan blandas en gång till utan det är i så fall vanlig fix. Blanda flytspacklet i 2 minuter typ och häll sedan ut skiten, dra samman omgångarna med en tandkam eller vanlig spackelspade, klart.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 322 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 322 inlägg
Du har nog rätt. tänkte på fix.tank77 skrev:Är det ett badrum eller ett vanligt rum?
Första träff på Google. http://biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Tatning-fix-och-fog/Flytspackel-LitoLIV-S40-368342/tank77 skrev:Är det ett badrum eller ett vanligt rum?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ganska ointressant vad Biltema säger om sina produkter för jag litar inte för en sekund på det ändå och tydligen inte några andra proffs heller för jag känner inte till några som jobbar med dessa produkter... 
Inte ett enda av de kända proffsmärkena behöver "mogna" utan ska precis som tank skriver bara blandas ihop snabbt till en klumpfri massa...
Däremot ska fix och fog alltid mogna för att den kemiska processen ska fungera i dessa.
Inte ett enda av de kända proffsmärkena behöver "mogna" utan ska precis som tank skriver bara blandas ihop snabbt till en klumpfri massa...
Däremot ska fix och fog alltid mogna för att den kemiska processen ska fungera i dessa.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 322 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 322 inlägg
Den diskussionen kan ni ju lägga ned. Jag läste lite slarvigt och tänkte väl lite slarvigt också, på fix istället för flytspackel. Flytspackel ska i normalfallet inte behöva stå och mogna.Paul-Staffanstorp skrev:Ganska ointressant vad Biltema säger om sina produkter för jag litar inte för en sekund på det ändå och tydligen inte några andra proffs heller för jag känner inte till några som jobbar med dessa produkter...
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 322 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 322 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Vad syftar du nu på då ????Thomas59 skrev:
Jag svarade Nimajneb som länkar till ett flytspackel från Biltema där det står att den ska stå i fem minuter och sen vispas upp igen innan den hälls ut...
Jag har ALDRIG någon annanstans sett detta på ett flytspackel.