Hej,
Vi har två sovrum bredvid varandra med två olika golv, ett med ekparkett och ett med furuparkett. Vi tänkte slipa upp ekparketten och sedan försöka hitta ett liknande golv till det andra rummet. Problemet är dock att jag inte hittar något liknande.
Golvet är en ekparkett med holländskt förband. Dom golv jag hittar idag med holländskt förband är 3-stav, men vårt golv har 6 stavar per bräda.
Bifogar en bild på golvet. Är det någon som sett om det går att få tag på något liknanden idag?
Vi har två sovrum bredvid varandra med två olika golv, ett med ekparkett och ett med furuparkett. Vi tänkte slipa upp ekparketten och sedan försöka hitta ett liknande golv till det andra rummet. Problemet är dock att jag inte hittar något liknande.
Golvet är en ekparkett med holländskt förband. Dom golv jag hittar idag med holländskt förband är 3-stav, men vårt golv har 6 stavar per bräda.
Bifogar en bild på golvet. Är det någon som sett om det går att få tag på något liknanden idag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är inte 6 stavar
det är 3 liggande o 2 stående
tarkett rutmönster heter det du ska ha
3 liggande o jag tror 2 eller 3 stående
det är det närmaste du kommer
men längden på den liggande staven kommer att vara lite skillnad mot ditt gamla
Men det går även att koppla ihop ganska osynligt med bef
det har jag gjort flera ggr
M
det är 3 liggande o 2 stående
tarkett rutmönster heter det du ska ha
3 liggande o jag tror 2 eller 3 stående
det är det närmaste du kommer
men längden på den liggande staven kommer att vara lite skillnad mot ditt gamla
Men det går även att koppla ihop ganska osynligt med bef
det har jag gjort flera ggr
M
Hej och tack för svar.
Visst påminner själva mönstret om exempelvis Tarket Salsa Rutbräda, men när jag tittar på bilderna så ser det ut som om Tarkett-golvet har 3 stavar per bräda.
Mitt golv har som 6 stavar i bredd per bräda (dock i ett 3-stavs mönster som du nämner). Detta innebär att det blir ett mindre rutmönster än de golv jag kan hitta.
Försöker med en till bild för att se om proportionerna syns lite bättre.
Visst påminner själva mönstret om exempelvis Tarket Salsa Rutbräda, men när jag tittar på bilderna så ser det ut som om Tarkett-golvet har 3 stavar per bräda.
Mitt golv har som 6 stavar i bredd per bräda (dock i ett 3-stavs mönster som du nämner). Detta innebär att det blir ett mindre rutmönster än de golv jag kan hitta.
Försöker med en till bild för att se om proportionerna syns lite bättre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja men hallååååååå
Det finns bara tarkett nr 7806002 3 liggande o 3 stående bredd 188 mm
det du har är ju säkert 50-60 tal det finns ingen som tillverkar idag
möjligvis att du kan hitta mönstret på plast matta
Det finns bara tarkett nr 7806002 3 liggande o 3 stående bredd 188 mm
det du har är ju säkert 50-60 tal det finns ingen som tillverkar idag
möjligvis att du kan hitta mönstret på plast matta
Varför så otrevlig?
Jag undrade om det fanns ett liknande golv, med samma bredd på stavarna som mitt golv har. Du gav ett förlag, vilket jag uppskattar, men vad jag kan se stavar som är ungefär dubbelt så breda som mitt golv. När jag nämner det så svara du istället otrevligt med "ja men halååååå" som om jag vore dum i huvudet och föreslår plastmatta?
Men tack då vet jag i alla fall fått reda på att det inte finns att få tag på något liknande idag.
Jag undrade om det fanns ett liknande golv, med samma bredd på stavarna som mitt golv har. Du gav ett förlag, vilket jag uppskattar, men vad jag kan se stavar som är ungefär dubbelt så breda som mitt golv. När jag nämner det så svara du istället otrevligt med "ja men halååååå" som om jag vore dum i huvudet och föreslår plastmatta?
Men tack då vet jag i alla fall fått reda på att det inte finns att få tag på något liknande idag.
det var inte så det var menat
det var ået som halkade iväg, jag har inte sett det själv
men du kan ju göra något lilknande
köp tarketts bräda 3 liggande o 3 stående
klyv den på längden så har du 2 st brädor 1 1/2 liggande o 3 stående
sedan av den som är 1 o 1/2 ( en smal o en lite bredare
så skär du ett fint snitt i den bredaste biten längs med i mitten
o vips så har du en bräda som är ca 9 centimeter
Sen tar du 2 såna längdkluvna plank o sätter ihop med förskjutning
så har du en bräda liknande din men 1-2 cm smalare
svårare var dt inte
men beroende på hur mycket du har ellr om du kan fixa själv
annars kan du lämna till ett snickeri som gör som jag beskrivit
det var ået som halkade iväg, jag har inte sett det själv
men du kan ju göra något lilknande
köp tarketts bräda 3 liggande o 3 stående
klyv den på längden så har du 2 st brädor 1 1/2 liggande o 3 stående
sedan av den som är 1 o 1/2 ( en smal o en lite bredare
så skär du ett fint snitt i den bredaste biten längs med i mitten
o vips så har du en bräda som är ca 9 centimeter
Sen tar du 2 såna längdkluvna plank o sätter ihop med förskjutning
så har du en bräda liknande din men 1-2 cm smalare
svårare var dt inte
men beroende på hur mycket du har ellr om du kan fixa själv
annars kan du lämna till ett snickeri som gör som jag beskrivit
Tack för ditt svar! Det var en kreativ lösning och jag uppskattar att du tog dig tid att svara! Jag känner däremot att det blir lite överkurs för min del. Det är ca 15 kvm som ska läggas, så det tar ju sin lilla tid i fall man ska specialbygga golvet. Jag fort nog överge tanken på att behålla det gamla golvet och istället hitta ett nytt golv till båda rummen.
Klicka här för att svara