Golv
swehels: Ursäkta - jag starta om tråden : http://www.byggahus.se/forum/golv/220122-massiv-furu-skrot.html
bigbula: antingen bila eller blanda gammal hederlig fotogen. och tvätta. sen bestryk med lufttorkande grund. kom i håg. att oljefärger har vissa samma baser i sig. är inte farligt. överdriv inte. är uppväxt med diesel fotogen bensin mm. bara spackla över blir bra. vi pratar ju inte om radioaktivt. kör på bara är en oljeprodukt ej farligare än det ni stoppar i munnen via tvättade matvaror
TheGame: Det går utmärkt att lägga klinker och sen använda träningsmatta det brukar kallas för pusselmatta också dom pusslar man ihop som man vill ha det skyddar golvet där det är viktrr
Tuca: Känner till det där (har liten valp visserligen) men instämmer med att ni kankse ska göra en insats för hundens del? Kan ta tid men nog så viktigt för både er och hunden! Så kan ni bestämma er för vilket golv ni vill sedan.. Lycka till!
glinton: [citat] Vilken kreativ lösning! Blev ju riktigt bra! Det hade jag inte tänkt på att man kunde göra.... Men passade riktigt bra med din typ av klinkers också.
peterwesterlund: Jag har flyttat in i en lägenhet med ett badrumsgolv som har en väldigt ful turkos färg. Jag har inte råd att byta ut hela badrumsgolvet och funderar på om man som nödlösning kan måla klinkergolvet gråsvart? Klinkern är ganska matt och lite skrovlig så jag tycker färg borde fästa rätt bra. Men alltså; - Är detta något som folk gör? - Är det tillåtet? - Kan det rekommenderas? -
cederbusch: Har kickat lite på T2 skicor "Isolecta". 1 cm cellplast som ska gå att flytspackla på och sedan kakla. Ska vara difusionsöppen också. Frågan är om 1 cm isolering kommer märkas? Kanske står sig bra mot de ca 2 cm glasull som fanns innan? Vem värme lär väl gå nedåt ändå.
nino: jag har fått lära mig 28 dagar efter sista cementprodukten (fogen i de flesta fallen) :) sen brukar jag rekommendera att börja lite lågt med tempen, typ 17grader och öka 1grad/dygn men det är mitt eget påhitt (tror jag)
MianN: Hej, Vi glömde en påse med potatis på golvet när vi åkte på semester och när vi kom hem så var det en stor otäck fläck på korkmattan under påsen och den luktar förskräckligt illa trots att jag försökt på alla vis att få bort den. Hur ska jag gå tillväga för att bli av med lukten?
Rooney: Vi lade Byggmax bästa laminatgolv för 99kr/m2 i vår friggebod för två år sedan. Är mycket nöjda!
Fred vom Jupiter: Jag försöker att ha samma träslag (ek) i hela lägenheten. Kan bli lite plottrigt annars. Däremot har jag kört tuffare laminat i matrummet och lite mjukare fanérgolv i sovrummen.
KnockOnWood: [quote="D09, post: 1808359"]Ha ha den planlösningen ser nästan exakt ut som där jag bodde tidigare.. Nästan som man vågar gissa på brf ;).../QUOTE] Väldigt likt tvåan jag bodde i på Guldheden också. Men inte riktigt. Det är väl nästan som en standard layout för en tvåa.
tank77: Som sagt, ingen fara om man gör det någon enstaka gång. Ta på dig ett munskydd om du är nojig!
Danishman: [citat] Vad skönt att du hittat felet! Lycka till med arbetet & hoppas det går bra!
BjörnBygg: [citat] Verkar ju fullt genomförbart med andra ord, , eftersom huset och golvet är ca 100 år gammalt så är det allt annat än jämnt. 10 cm visade sig väl optimistiskt, på vissa ställen ser man att man har byggt på balkarna, säkert för att att få golvet jämnt och på dem ställena är golvet nästan 10 cm högre :) Mvh Björn
vectrex: Skulle säga att det beror på åldern på betongbjälklaget. Är det äldre än ett par år så kan du med säkerhet skippa plasten.
kladde: Hej Ska snart flytta in i en lägenhet där jsg ska lägga nytt golv. Har svårt att bestämma mig för vilket men jag tror jag vill ha lackad parkett. Hitta ett från Kährs. Den heter Fumoir. Någon som har lagt ett sådant golv? Den är lite dyr så jag vill vet lite mer om den innan jag lägger ut så mycket pengar. Om någon har foto så dela gärna med dig. Tack
Masthuggarn: Hej, Mitt sommarhus ligger ute i vildmarken, inget rinnande vatten, ingen el. Jag älskar det. Den gamla plastmattan i hallen har släppt och det har blivit ett hål. Jag har beslutat mig för att lägga ett laminatgolv. Jag har lite frågor, kanske ni kan ge mig några tips? Stugan är en gammal fäbodvall. Pappa säger att det ligger ett gammal fint golv under plastmattan. Vet inte riktigt vad
Fredrik Å: Hur är det med dräneringen i kylen.Längst ner sitter det ett hål där avfrostningsvattnet ska rinna ut.Det blir ofta stopp med resultat att det kommer några droppar varje gång man öppnar dörren. Råkade precis ut för just det för några veckor sen. Fredrik
Pära: Det är inte svartlim? I så fall kan det innehålla asbest. Eller om det sitter på väggarna borde det nog inte vara det.
Klicka: Någon här som har provat tarkett 2-lock system? Funkade det bra?
oskee: Vi har kollat med ett antal hantverkare och om man vill ha de mest seriösa så är det väntetid.
injonil: Fick dit golvspånet runt ena golvbrunnen igår kväll. Inte så lätt! Skivan var nr 2 på raden och det gick inte att bryta ner både långsida och kortsida samtidigt vilket krävdes (borde man listat ut från början...). Fick istället bryta upp skiva nr 1 och lägga dessa samtidigt, då gick det bra!