Ska sätta plastmatta på golvet i badrummet.

Nytt avlopp. Måste spackla fall.

Badrummet är 2.7 * 2 meter.
Avlopp är mitten på långväggen.
Ca 30 cm från väggen.

Hur tjockt med flyttspackel på den andra långväggen och på kort väggarna?

Måste man ta bort gamla plastmattan innan man flyttspacklar?

Redigerat:
Om du monterar golbrunnen först så kan du räkna ut hur mycket du måste spackla. Beror på vilket fall du strävar efter. Skall väl vara ca 1:50 i duschzon och 1:100 utanför. Tror inte du kan ha mattan kvar som underlag. Vilket material har du under? Lämpliga underlag är betong, golvspånskiva eller golvgips.

D09
Tror inte heller mattan kan vara kvar, blir 2 tätskikt som stänger in fukt.

Golvspån under matta.

Jag räknade lite. Ca 25 mm på långsidan och på kortsidorna. 50 cm från brunnen blir det 10 mm tjockt för att bli noll vid brunnen.

Blir det lagom?

Man ska väl ha minst 12mm flytspackel runt brunnen för att sedan bygga på med rätt fall enligt ovan. 1:50 i duschutrymme och upp till 1:200 på resten.
Tror det var så när vi renoverade vårt gamla badrum som också hade golvspån. Blev en liten kant vid dörren p.g.a. att brunnen låg längst in i hörnet sett från dörren

Nu har jag aldrig gett mig på att flytspackla, så jag kan inte säga att jag VET, men om det nu är golvspånskivor under så bör väl tunnaste skiktet (vid brunnen) vara minst 14 mm eller nåt sånt? (Experter, rätta mig om jag har fel).

Redigerat:
ska du ha plastmatta i badrummet som ytskikt? Inget kakel ovanpå?
då finns inte kraven på 13mm flytspackel som minimum, är 99% säker på det men kolla på gvk.se för säkerhets skull

Golvmatta

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.