Golv
nino: vad ska du ha ovanpå? ska du ha matta så måste det bort, kan bli genomslag genom spackel och matta, alternativet är att rolla 2ggr migrationsspärr, prima och spackla. Kolla med din spackellev. vad dom tycker, det är dom som har den bästa kunskapen
AndersS: Tillverkningsfel och bara att köra tillbaka om strecket finns kvar när du tryck samman skarven där, så det är bara att prova att sätta samman två på kortsidan.
Valder: Har ett knarrande badrumsgolv på övervåningen. I rummet finns sedan tidigare en 70 kg tvättmaskin och 115 liters varmvattenberedare. Nu skulle jag vilja sätta in ett badkar, tänkte inte renovera badrummet i nuläget utan bara koppla på avloppet och leda till duschens golvbrunn. Men hur vet jag om golvet klarar den tyngd ett fyllt badkar har. Vi har stått fyra vuxna samtidigt på platsen
Lunne303: Hej, Här kommer en hobby fixare som aldrig riktigt ha hållit, men vill gärna lära sig ! Vi ska börja renovera nedervåningen med kök, badrum och v-rum. Men vi funderar att slita upp allt golv så att man får de jämt. Vi ska även sätta in golvvärme i vissa rum. Hur ska man gå tillväga för att få golvet jämt i alla rum, måste man slita upp golven i alla rum samtidigt, (ganska
Carolin: När man oljar golv ska man hälla på rejält med olja som ska ligga i 15 min, skuras in i golvet och sedan ska överflödig olja flyttas men en skrapa till nästa sektion. Därefter poleras den första sektionen torr från olja. Processen upprepas på den andra sektionen. Jag kan inte förstå hur man kan undvika att oljan rinner ner mellan brädorna. Jag vet inte någon annan metod, men
Carolin: Hej När jag vitoljade våra furuglov fastnade vit olja som har spruckit mellan brädorna. Jag har rensat och tagit bort allt skräp som fanns mellan brädorna. Nu är det stora springor och jag vågar inte såpskura för då rinner det vatten ner i underlaget (torv eller något organiskt gammalt material). Det kommer antagligen att mögla under golvet. Vad kan jag täta springorna med. Jag vill
Fritidshus K: Hej, jag har revonverat ett golv i ett fritidshus och lagt in ett obehandlat furugolv 150mm tjockt. Köpte en vitpirmenterad olja för att få en ljusare ton och vill inte att golvet gulnar så snabbt. Det rekomenderas att man lutar golvet innan. Men jag har läst någonstans att man inte gärna ska luta obehandlat golv som är endast 150 mm tjockt. Läste även här på forumet att ett golv som
Onnie: Jag skall lägga linoleum i ett nybyggt kök (i en ny utbyggnad till ett mycket gammalt hus) med en gjuten sockel. Vi har förberett för vattenburen golvvärme, ingjutet i golvet. Det blir kök och entré mot trädgården i samma plan och det skall vara samma golv över hela i en öppen planlösning. Funderar på om linoleum som matta eller som klickgolv är bäst? Både vad gäller
Davidw: Undrar också. Vindpapp känns stabilast, lite orolig för att tejpa eller skumma. Nu har jag springor på 1-2mm ner mot uteluftsventilerad plintgrund.
nino: Bona har en halkskyddslack, 2komp tror jag. Kan nog räcka att matta ner ev. så kanske det ska dras på ett lager med grundlack på gamla lacken.
nino: annars vore det kanske coolt med ett polerat betonggolv, blir dyrare med hållbarare
Roland112: jahapp, då får jag måla golvet istället med våtrumsfärg. Då blir det nytt ytskikt och ny fräsh kulör. (grått)
Fredrik Å: Är det hål rätt igenom kommer flytet att rinna ut. Hacka bort så du får som ett V och spackla med ex Ardex A46. Fredrik
Rick: Jag vill bolla lite med er om hur jag bör göra i mitt fall. Jag har en etagelägenhet (från sekelskiftet) med träbjälklag mellan våningsplanen. På övervåningen,där man för 20-25 år sedan installerat vattenburen golvvärme och klinkers på hela våningsplanet, är det idag ett enda stort rum på 45m2. Nu så planerar jag att dela upp rummet i några mindre och samtidigt byta golv till
KAMT: Det blev nog svårt med golv! Hade just bestämt att ta Pergos vinylgolv med trästruktur och får sen höra att det inte finns och inte tillverkas längre. Kommer ett nytt liknande, men när vet ingen [bild] så nu är vi på ruta ett igen. Finns det vackra dyra handtäljda ekgolvet, men är det värt pengarna, undrar man, speciellt som vi har hund osv. Vi har haft lärkparkett tidigare och den
KAMT: Det blev nog svårt med golv! Hade just bestämt att ta Pergos vinylgolv med trästruktur och får sen höra att det inte finns och inte tillverkas längre. Kommer ett nytt liknande, men när vet ingen :( så nu är vi på ruta ett igen. Finns det vackra dyra handtäljda ekgolvet, men är det värt pengarna, undrar man, speciellt som vi har hund osv. Vi har haft lärkparkett tidigare och den
noone70: Håller med... har haft både lackat och oljat golv. Oljat golv är mycket mer förlåtande när det kommer till repor och småskador
nino: inte säkert att du gjorde nått fel, det kan vara stor skillnad att foga beroende på plattan
Carolin: Det vita överflödet försvinner när man skurar in oljan
Carolin: Jag undrar om man kan luta ett furugolv som tidigare varit vitlutat och oljat med FAXE? Golvet har blivit mycket slitet och luten har försvunnit på utsatta områden och golvet är helt torrt och saknar yta. Det blir lätt smutsigt och är jobbigt att såpskura. Vissa brädor är flisiga. Vi vill inte slipa om det och undrar om det går att luta det på nytt och olja igen. Kan man få bättre
mexitegel: Det går troligen bra, men det finns risk för att mjukgöraren i mattan gör att färgen inte torkar ordentligt. Provmåla på en undanskymd bit först. Färgaffären hjälper dig med rätt färgtyp. Jag har själv gjort en liknande manöver på våttapet, använde laydys våtrumsfärg. Det är nu 5-6 år sedan och badrumet ser fortfarande väldigt fräscht ut.
Vante: Kolla på http://www.festool.se/Service/Documents/Applikationer/Applikation-527_Byte_av_stavdelar_parkett_med_limfria_f%C3%B6rbindningar_sve.pdf
brumbjorn: Intressant. Gissningsvis luktar det mer just när golvet är nyslipat. Det som luktar håller på att avdunsta, det är därför det luktar. En ide kan vara att vänta ett tag och vädra rummet. Ett tag funderade jag på om det kunde vara en ide att värma golvet lite så att det avdunstade fortare. Men diesel + varmluftspistol = hönsjärna, så kanske inte. :) Elementen på fullt skulle kunna
swehels: tack för inputen - det är kanon att höra folk som har erfarenhet. Har jagat efter gran men inte hitta något vettigt alternativ - kanske ska göra ett nytt försök.
Husägare153: Har blivit förtjust i cementgolv och vill gärna lägga mönster. Det kostar 975 kronor/ kvadratmeter, vilket skulle betyda att vår hall kommer kosta ca. 13.000 att göra med detta golv. Hemsk summa men jag betalar gärna då jag verkligen VILL! Tänkte bara höra med er om ni vet billigare alternativ innan jag köper? Måste kolla alla möjligheter :) Golvet finns på byggfabriken.se och det
MaZtoR: Byggmax tar 75kr st.för okänt märke XLbygg tar 104kr för knauf/danogips cheapy tar 70kr för knauf/danogips bauhaus tar 61,5kr för norgips Kan inte hitta golvgips på beijers hemsida men det låter som att de är sjukt mycket för dyra
MaZtoR: Kan du inte knacka hål från källaren så du kommer åt att sätta dit isolering underifrån?
oskee: Som rubriken lyder undrar jag om erfarenheter angående deras komfortskiva? Vi har väldigt kalla golv idag, Fungerar den får man varma golv? Samt om det finns alternativ för 20mm som platon har är nästan för höga. Våra golv kommer bli 5mm(Platonmattan)+ 20mm(Komfortskiva)+8-15mm (Beroende på laminat eller parkett)=33-40mm högre än idag. Ja minus de 6-8mm som ligger idag.