3 330 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Kapa parkett med värmeslingor under
Har ett nylagt golv, enstavs ek, och uppepå ett nyinsatt kök.
Golvläggaren har inte gjort underarbetet korrekt och golvet sviktar. Ligger lumppapp på olika ställen men borde ha flytspacklats. Under det finns spårade spånskivor med vattenburna värmeslingor (utan vatten än så länge).
Nån som känner till ifall det finns en såg där man kan ställa in djupet på klingan? Och komma åt under köksbänkskåpen alltså. Kapa precis bakom sockeln? Skåpen står på "plastfötter" (kvik-kök).
Något annat sätt att åtgärda
?
Kanske omöjligt, men svara gärna om ni har någon idé.
Tack
/Carl
Golvläggaren har inte gjort underarbetet korrekt och golvet sviktar. Ligger lumppapp på olika ställen men borde ha flytspacklats. Under det finns spårade spånskivor med vattenburna värmeslingor (utan vatten än så länge).
Nån som känner till ifall det finns en såg där man kan ställa in djupet på klingan? Och komma åt under köksbänkskåpen alltså. Kapa precis bakom sockeln? Skåpen står på "plastfötter" (kvik-kök).
Något annat sätt att åtgärda
Kanske omöjligt, men svara gärna om ni har någon idé.
Tack
/Carl
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Välkommen till forumet! Men vad är det du vill göra egentligen. Jag förstår inte riktigt utifrån din beskrivning.
Ett svar är att en vanlig cirkelsåg kan ställa in sågdjupet, men om golvläggaren har gjort ett dåligt jobb så hade jag reklamerat det och låtit golvläggaren åtgärda felet.
Ett svar är att en vanlig cirkelsåg kan ställa in sågdjupet, men om golvläggaren har gjort ett dåligt jobb så hade jag reklamerat det och låtit golvläggaren åtgärda felet.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Pelpet, det ska nog kapas under skåpen så då är det nog bara 150 mm utrymme.
Multimaster med något egenbyggt anhåll och såga 13 mm djupt.
Protte
Multimaster med något egenbyggt anhåll och såga 13 mm djupt.
Protte
Sorry, så självklart för mig att jag glömde nämna det.
(Golvläggaren var en snickare som inte tar något ansvar. Vore ett fall för tv4a fuskbyggarna. Så honom vill jag inte ha att göra med igen.)
Idag: knarr och svikt på golvet.
Önskemål: att kunna få till ett jämnt underlag, utan att demontera ner och montera upp hela köket...Det kostar mycket. Rör och allt är monterade under diskhon osv.
Antar att det enda rätta vore att flytspacka "ute i rummet", och undrar om någon har en idé om hur det kan göras. Tex. då kapa enstavsplankorna där de ligger, bakom sockeln men framför plastbenen som köksskåpen står på. Men det kanske inte går att göra, eller kan man använda tex. en Fein med djupanpassning så att man inte sågar ner i slingorna? Jag vet ju tjockleken på golvet, 14 mm.
Tack
(Golvläggaren var en snickare som inte tar något ansvar. Vore ett fall för tv4a fuskbyggarna. Så honom vill jag inte ha att göra med igen.)
Idag: knarr och svikt på golvet.
Önskemål: att kunna få till ett jämnt underlag, utan att demontera ner och montera upp hela köket...Det kostar mycket. Rör och allt är monterade under diskhon osv.
Antar att det enda rätta vore att flytspacka "ute i rummet", och undrar om någon har en idé om hur det kan göras. Tex. då kapa enstavsplankorna där de ligger, bakom sockeln men framför plastbenen som köksskåpen står på. Men det kanske inte går att göra, eller kan man använda tex. en Fein med djupanpassning så att man inte sågar ner i slingorna? Jag vet ju tjockleken på golvet, 14 mm.
Tack
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Går det inte skruva upp ett ben i taget och rycka ut parketten bräda för bräda?
Protte
Protte
Hmm, det är skruvben förvisso. Så länge bänkskåpen inte säckar ihop när man tar bort stödet?
Rycka ut bräda för bräda, menar du längsledes istället för att "vika" upp brädan (då det finns begränsat med utrymme uppåt mot undersida bänkskåp)
Rycka ut bräda för bräda, menar du längsledes istället för att "vika" upp brädan (då det finns begränsat med utrymme uppåt mot undersida bänkskåp)
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Ett ben i taget går nog bra om man inte sitter på skåpen under tiden.
Rycka på längsledd eller på tvärsen kvittar väl, det blir ju bara skrot ändå.
Är det "klick" parkett?
Protte
Rycka på längsledd eller på tvärsen kvittar väl, det blir ju bara skrot ändå.
Är det "klick" parkett?
Protte
Okej, jag är inte kungen på golvvärme så någon får rätta mig om jag har fel men finns det inte två huvudtyper av installation? Antingen lägger man slangen i en spårad skiva med plåtar, lumppapp och sen flytande golv ovanpå. Eller så klamrar man fast slangen och på släta plattor och flytspacklar och lägger golvet på det.
Vad beror knarret på? Taskigt monterat golvspån? Isåfall borde väl lösningen vara att plocka upp parkett, lumppapp, plåt och slang och skruva spånet ordentligt om det nu är möjligt.
Är golvskåpen infästa i väggen? Isåfall borde funka att städa ur skåpen helt, eventuellt förstärka infästningen i väggen med fler gipsexpander och sedan låta skåpen hänga utan stödben medans man jobbar. Tomma skåp väger ju inte så mycket, det är först när man börjar lasta dem med massor av porslin och prylar som det blir påfrestningar.
Vad beror knarret på? Taskigt monterat golvspån? Isåfall borde väl lösningen vara att plocka upp parkett, lumppapp, plåt och slang och skruva spånet ordentligt om det nu är möjligt.
Är golvskåpen infästa i väggen? Isåfall borde funka att städa ur skåpen helt, eventuellt förstärka infästningen i väggen med fler gipsexpander och sedan låta skåpen hänga utan stödben medans man jobbar. Tomma skåp väger ju inte så mycket, det är först när man börjar lasta dem med massor av porslin och prylar som det blir påfrestningar.
Ja det är klickparkett.
Så att rycka sönder dem vore lite synd,
åtminstonne inte mer än nödvändigt...
Fästa skåpen med gipsexpander var ett bra tips,
golvläggarn jag pratat med nu vill helst ha ett så "rent"
utrymme som möjligt (OK helst inga skåp alls sa han)
men nu är ju förutsättningarna som de är...
Tack för tipsen, om ni kommer på nåt mer så gärna det!
Så att rycka sönder dem vore lite synd,
åtminstonne inte mer än nödvändigt...
Fästa skåpen med gipsexpander var ett bra tips,
golvläggarn jag pratat med nu vill helst ha ett så "rent"
utrymme som möjligt (OK helst inga skåp alls sa han)
men nu är ju förutsättningarna som de är...
Tack för tipsen, om ni kommer på nåt mer så gärna det!
Just det, det är spårade golvspån där slangen ligger i aluprofiler.
Ovanpå det, foamplast och sen lumppapp.
Spånen är nylagda och jag kan bara dra slutsatsen att det är
golvplankorna i sig som knarrar, inte spånen. De är ockdå limmade mot
bjälklaget. Misstänker att det finns höjdskillnad mellan golvbjälkarna
därav att golvet lutar + att innerväggarna är satta uppe på de gamla spånskivorna
och detta har tyngt ner spånen inne mot väggarna.
Någon mer input på detta?
Tack
Ovanpå det, foamplast och sen lumppapp.
Spånen är nylagda och jag kan bara dra slutsatsen att det är
golvplankorna i sig som knarrar, inte spånen. De är ockdå limmade mot
bjälklaget. Misstänker att det finns höjdskillnad mellan golvbjälkarna
därav att golvet lutar + att innerväggarna är satta uppe på de gamla spånskivorna
och detta har tyngt ner spånen inne mot väggarna.
Någon mer input på detta?
Tack
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden