21 694 läst ·
10 svar
22k läst
10 svar
Problem med att såga (girera) golvlister
Försökt såga golvlister med den här, killen jag lånar den tycker den är superduper-bra... Det tycker INTE jag 
Hur jag än försöker såga, ja jag vet 45grader stående som den ska sitta så blir det inte 90 grader, det glipar ett par mm längst ner när jag för ihop listerna i hörnet. Först trodde jag det berodde på att golvlisten är olika tjock, dvs den är 12mm tjock högst upp och 14mm längst ner, men det är nog inte det, det är nog sågen som är dålig. Läst många foruminlägg här att det är väldigt viktigt med sågbladet och allt sånt..
Funderar på om jag ska investera i en japansåg och en gireringslåda eller en ny gireringssåg, ser att Clas ohlsson säljer en Nobex vilket många här inne rekommenderar. Samma pris totalt sett oavsett alternativ.
Någon som sågat lister med japansåg och gireringslåda?
Någon som kan råda en vilsen kvinna utan golvlister, vad bör jag köpa...
Listen är 65mm hög och gireringslådan på CO tycks räcka till för 57mm höga plankor, kan det funka ändå eller blir det för svårt?? Nån som vet, eller finns det högre gireringslådor att köpa nånstans?
Jag ska lista 4 rum i en lgh...
Inte för att jag brukar såga och snickra, men jag funderar på att bygga en liten låda över det fula propp-skåpet i hallen och då behöver jag ju en såg igen..
//Frida
Hur jag än försöker såga, ja jag vet 45grader stående som den ska sitta så blir det inte 90 grader, det glipar ett par mm längst ner när jag för ihop listerna i hörnet. Först trodde jag det berodde på att golvlisten är olika tjock, dvs den är 12mm tjock högst upp och 14mm längst ner, men det är nog inte det, det är nog sågen som är dålig. Läst många foruminlägg här att det är väldigt viktigt med sågbladet och allt sånt..
Funderar på om jag ska investera i en japansåg och en gireringslåda eller en ny gireringssåg, ser att Clas ohlsson säljer en Nobex vilket många här inne rekommenderar. Samma pris totalt sett oavsett alternativ.
Någon som sågat lister med japansåg och gireringslåda?
Någon som kan råda en vilsen kvinna utan golvlister, vad bör jag köpa...
Listen är 65mm hög och gireringslådan på CO tycks räcka till för 57mm höga plankor, kan det funka ändå eller blir det för svårt?? Nån som vet, eller finns det högre gireringslådor att köpa nånstans?
Jag ska lista 4 rum i en lgh...
Inte för att jag brukar såga och snickra, men jag funderar på att bygga en liten låda över det fula propp-skåpet i hallen och då behöver jag ju en såg igen..
//Frida
Produkter som diskuteras: "japansåg"
Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
Har svårt att tro att du får ett bättre resultat med geringslådan.
Jag har listat ett rum med en sådan geringlåda och det gör jag aldrig om. Lådan är svajig så mothållet blir kasst. Spåren var breda så det går att vingla en del med sågen så prickar man prick 45 grader så är det barar ren tur. Rent skräp enligt mig.
Att det glipar bara längst ner borde ju betyda att något lutar när du sågar. Är precisionen på inställningen av gervinkeln dålig så att du t.ex sågar 46 grader så borde det ju bli glipa hela vägen uppifrån och ner.
Är du noga med att att listen ligger dikt an längs sågens bord och mothåll när du sågar? T.ex om listen hänger ner i andra änden så att den lyfter en aning närmast sågbladet så får du ju en glipa längst ner så som du beskriver.
Någon som hjälper dig att hålla när du sågar är toppen.
Är golv och väggar helt raka och helt vinkelräta mot varandra? Det behöver inte avvika särskillt mycket för att det ska bli glipor. Detta kan man behöva kompensera för när man sågar, särskillt i äldre hus. Vill man vara extra noga kan man med ett par mindre testbitar prova sig fram till rätt inställningar på sågen för att kompensera för rummets brister.
Jag har listat ett rum med en sådan geringlåda och det gör jag aldrig om. Lådan är svajig så mothållet blir kasst. Spåren var breda så det går att vingla en del med sågen så prickar man prick 45 grader så är det barar ren tur. Rent skräp enligt mig.
Att det glipar bara längst ner borde ju betyda att något lutar när du sågar. Är precisionen på inställningen av gervinkeln dålig så att du t.ex sågar 46 grader så borde det ju bli glipa hela vägen uppifrån och ner.
Är du noga med att att listen ligger dikt an längs sågens bord och mothåll när du sågar? T.ex om listen hänger ner i andra änden så att den lyfter en aning närmast sågbladet så får du ju en glipa längst ner så som du beskriver.
Någon som hjälper dig att hålla när du sågar är toppen.
Är golv och väggar helt raka och helt vinkelräta mot varandra? Det behöver inte avvika särskillt mycket för att det ska bli glipor. Detta kan man behöva kompensera för när man sågar, särskillt i äldre hus. Vill man vara extra noga kan man med ett par mindre testbitar prova sig fram till rätt inställningar på sågen för att kompensera för rummets brister.
Redigerat:
Jag skippar idén med japansågen och gör ett nytt frest med sågen som jag har. Ska försöka få plankorna ligga raaaaakt när jag sågar dem, annars får det banne mig latexfog i skarvarna, jag ska ändå måla listerna...
Jag tror problemet är att listerna inte är släta på baksidan, och bakkanten på sågen är för låg, då blir det så. Detta löser man enklast med att lägga en lite tunn planka eller skiva där så att man får ett högre stöd när man sågar.
/Janne
/Janne
Hej och välkommen till forumet. 
Och/eller som jan_martinsson skriver.
Ett alternativ ibland till att gera är att förkroppa, att tälja in listerna.
Här finns det några inlägg om det förfarandet:
http://www.byggahus.se/forum/golv/2...l-det-sa-fruktanskvart-med-lister-i-horn.html
http://www.byggahus.se/forum/byggma...hur-gerar-man-allmogefoder-i-gammalt-hus.html
Vid sidan av vägen, det heter gera. Girera är att föra över pengar.
edit:
Mina egna lister och fönstersmygar har blivit lite sådär ...
Jag fuskar med latex sen, jag har annat att göra i livet.
Jag misstänker detta mest ...Stuff skrev:
Och/eller som jan_martinsson skriver.
Ett alternativ ibland till att gera är att förkroppa, att tälja in listerna.
Här finns det några inlägg om det förfarandet:
http://www.byggahus.se/forum/golv/2...l-det-sa-fruktanskvart-med-lister-i-horn.html
http://www.byggahus.se/forum/byggma...hur-gerar-man-allmogefoder-i-gammalt-hus.html
Vid sidan av vägen, det heter gera. Girera är att föra över pengar.
edit:
Mina egna lister och fönstersmygar har blivit lite sådär ...
Jag fuskar med latex sen, jag har annat att göra i livet.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Som sagt både förslagt från Stuff och Jan här ovan är sannolika.
Men jag säger också, hyr en eldriven gersåg eller köp en, de billigaste brukar kosta, 7 - 800. Om du har en gersåg där man kan luta hela sågen, så kan du lägga listen platt nedåt, blir betydligt enklare. Varje snitt går på typ 2 sekunder.
Men jag säger också, hyr en eldriven gersåg eller köp en, de billigaste brukar kosta, 7 - 800. Om du har en gersåg där man kan luta hela sågen, så kan du lägga listen platt nedåt, blir betydligt enklare. Varje snitt går på typ 2 sekunder.
Komplettera din manuella såg med en sådan här så stör du inte grannarna med en elektrisk såg 
http://www.axminster.co.uk/axcaliber-mt1-mitre-trimmer-prod858421/
Man kan hyvla av jäkligt tunna bitar för att trimma in listerna perfekt. Men akta fingrarna, supervass.
Men google också baseboard coping så ser du hur du löser problemet med innerhörn snyggt utan att behöva gersåga båda listbitarna i 45 grader.
http://www.axminster.co.uk/axcaliber-mt1-mitre-trimmer-prod858421/
Man kan hyvla av jäkligt tunna bitar för att trimma in listerna perfekt. Men akta fingrarna, supervass.
Men google också baseboard coping så ser du hur du löser problemet med innerhörn snyggt utan att behöva gersåga båda listbitarna i 45 grader.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
