Har tagit ner en vägg mellan kök och vardagsrum för att kunna göra köket större. Tänkte lägga nytt laminatgolv i detta större kök. Har rivit ut det gamla parkettgolvet som låg tidigare i bägge "delar". Golvnivån diffar dock ca 0,5 cm då det i vår gamla köksdel ligger en gammal plastmatta modell 70 tal. (Asbest?). Någon som har ett bra tips hur man utjämnar golvunderlaget? Flytspackel? Den nya köksdelens golvunderlag är det spacklat sedan tidigare. Vill helst inte riva i mattan då jag inte vet om det är asbest.
 
Om du inte tänker äta mattan är det strunt samma om det är asbest eller ej. Det är inte radioaktivt avfall du ska riva.
 
Och det är inget asbest i en matta från 70-talet i alla fall.
 
Asbest förbjöds -67 om jag inte minns fel.
 
Mattan innehåller ingen asbest. Det fanns vissa sorters lim som innehöll asbest. Värm mattan och kolla om den släpper.
 
Det var detta som gjorde att jag helst inte vill riva i mattan...
saxat från av:
asbest kan finns i bostadshus:
rörisolering
värmepannor, kakelugnar, rökgångsanslutningar
ventilationstrummor och ventilationsaggregat
asbestcementskivor på fasader och balkonger, i väggar, soprum och bakom elskåp
fönsterbänkar och skivor under fönsterbänkar
gasspisar: strålskydd på skåpsidor mot spisen
plastmattor och golvplattor
kakelfix och fog
golvbeläggningar
mattlim "

Mattan installerades 1974. Men om ni är helt säkra på att ovanstående inte stämmer så är det väl bara att köra.
 
Så farligt är det inte.Asbest är farligt för de som hanterar det yrkesmässigt och då i dammform.
Jag gissar att det eventuella dammet som kommer från gammalt lim är minimalt
 
T
Som sagt, ingen fara om man gör det någon enstaka gång. Ta på dig ett munskydd om du är nojig!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.