Jag köpte mitt hus i februari och nu så har trägolvet i ett rum i källaren rest sig.
Och jag tänkte fixa till det och undrar om ngn vet hur jag ska göra för det inte ska resa sig igen.
Själv tror jag att den som gjort det innan inte gjort rätt.

/Robban

Vad är det för sorts golv? Har du bild på det? De flesta laminat- och parkettgolv kräver att man lägger dem så att de har utrymme vid väggen att expandera. Annars kan det bli så att de "reser" sig.
Kan även bero på fuktproblem från underlaget.

Vet du hur golvet under är byggt? Ventilerat? Isolerat?

Om det rest sig nu så kan jag nästan slå vad om att det är ett flytande golv som är lagt med för liten spalt mot väggarna.

Nu mot slutet av sommaren/början av hösten så är den relativa luftfuktigheten som högst, med följden att ditt trägolv är som störst, får det inte plats att expandera mot väggarna så reser det sig istället.

Naturligtvis skulle det kunna vara något annat, men du får ge oss lite mer info först.

Det är laminat nu. Kollade lite nogrannare på det och såg att dom lagt det kloss intill väggen och sen siliconat vid väggen.
Om jag nu ska lägga nytt är det platonmatta man ska ha under laminatgolvet?

Varför är det silikonat?
Mina varningsklockor ringer för mögellukt. Är det någon som tätat för att det pyser upp mögellukt från konstruktionen ?
Om det är en uppreglad konstruktion hjälper inte Platon.
Kolla vad det är för material under golvet.
Fredrik

Redigerat:
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Kollade med förra ägarna och det är en kompis till dem som lagt golvet precis innan vi köpte och han var golvläggare.
Under golvet är det betong.

Det är ingen garanti för att det är korrekt gjort snarare tvärt om.
Varför Silicon det är det stora frågan.
Inget av de golv jag lagt har någonsin föreskrivit att man ska täta mot väggen utan snarare lämna minst 1cm mot väggarna för att golvet ska kunna röra sig.
Fredrik

Tyckte också det var konstigt. Och sen har jag för mig att det ska vara speciella lister inte vanliga trälister som där sitter nu.

Normalt funkar vanliga lister utmärkt. Många som lägger laminatgolv är lata och tar inte bort socklarna utan spikar på en smyglist.

riv eländet och lägg klinker på betongen i stället för trä ell spån

• Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
Silikon låter märkligt.. Och oavsett skulle jag inte vilja ha kvar det där.. Speciellt inte i en källare. Skulle genast öppna längs nån kant för att se vad som händer..se om det är nån foam under.. Kommer nån konstig doft osv.. Generellt ska ju kanterna ha glipa/ventilerade socklar.. För att fukten från marken inte ska bli instängd och kunna orsaka 'hemskheter'.

hoppas du får bukt med det hela...och det innan det hunnit skapa nått jobbigare problem under!

lycka till!
Med vänlig hälsning, Sandra

Redigerat:
Ta en multicutter och såga bort 5 mm av golvet längs väggen runt hela rummet. Luktar det pekka därunder så lyft och titta hur det ser ut. Annars är det bara att sätta dit en list - gärna skruvad med en liten distans till väggen.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Finns ju ventilerade socklar också.

Tackar för all hjälp. Det ska säkert lösa sig

Mvh Robban

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.