3 766 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Problem med ursågade golvbjälkar...
I min badrumsrenovering upptäckte jag vid uppbrytning av golvet att två av golvbjälkarna jackats ur och att avloppsröret dragits rakt igenom. Huset är byggt 1920 och det är dimension 250 x 150 på balkarna. Spännvidden vet jag inte eftersom dom försvinner in under dörren, men över tre meter iaf. Badrummet är på andra våningen, och de är de två mellersta av totalt fyra balkar i rummet som är urholkade. Urholkningen är ca: 50 cm från ytterväggen. Kvar av balkarna är kanske endast 5-6 cm undertill. Det är cc60 mellan balkarna.
Jag förstår ju att detta måste stärkas upp på något sätt, då det dels skall flytas och läggas klinker, och skall ställas badkar ovanpå. Men hur? Problemet är att ett 110-rör måste gå genom bjälkarna. Jag kommer alltså inte åt att fälla in en ny regel bredvid de skadade, om inte även den jackas ur eftersom röret går nästan hela vägen utmed väggen. Kortla hjälper vad jag förstår inte mot denna typ av problem.
Tanken jag har är någon form av metallplattor som spikas/skruvas på utmed sidorna på balkarna, med utrymme för röret att gå genom. Dessa skulle då vara runt en meter långa. Problemet som jag ser det är att de där röret går genom inte kan vara bredare än 50mm. Skulle detta kunna hålla? Och var man får tag på något sådant?
Vet ni hur man löser sådant här tas förslag tacksamt emot andra förslag.
Jag förstår ju att detta måste stärkas upp på något sätt, då det dels skall flytas och läggas klinker, och skall ställas badkar ovanpå. Men hur? Problemet är att ett 110-rör måste gå genom bjälkarna. Jag kommer alltså inte åt att fälla in en ny regel bredvid de skadade, om inte även den jackas ur eftersom röret går nästan hela vägen utmed väggen. Kortla hjälper vad jag förstår inte mot denna typ av problem.
Tanken jag har är någon form av metallplattor som spikas/skruvas på utmed sidorna på balkarna, med utrymme för röret att gå genom. Dessa skulle då vara runt en meter långa. Problemet som jag ser det är att de där röret går genom inte kan vara bredare än 50mm. Skulle detta kunna hålla? Och var man får tag på något sådant?
Vet ni hur man löser sådant här tas förslag tacksamt emot andra förslag.
Moderator
· Stockholm
· 57 869 inlägg
En vanlig metod för sådan förstärkning är att skruvlimma plywood på båda sidor av regeln, såga låt helst plywoodbitarna ha runda hål i sig och trä i rör, eller i värsta fall sätt plywood med u formade ursågningar.
Man kan tänka sig en liknande metod med tjokt stål, låt en smidesfirma skära ut bitarna.
Om detta blir bra nog i ditt fall är svårt att veta, för att vara säker borde du prata med en byggnadsingenjör, han borde kunna föreskriva en förstärkningsmetod för en eller max 2 timmars konsultarvode.
Man kan tänka sig en liknande metod med tjokt stål, låt en smidesfirma skära ut bitarna.
Om detta blir bra nog i ditt fall är svårt att veta, för att vara säker borde du prata med en byggnadsingenjör, han borde kunna föreskriva en förstärkningsmetod för en eller max 2 timmars konsultarvode.
Ja, om man låter tillverka två säg 1 metersbitar av stål, och låter dessa gå utmed balkarna och även fästas i väggen, och givetvis i balkarna, så borde det staga upp bra tycker man. Hur fästes dessa bäst i balkarna? Hål rätt igenom balken och bult genom båda bitarna, eller bara ankarskruvar från båda hållen?hempularen skrev:En vanlig metod för sådan förstärkning är att skruvlimma plywood på båda sidor av regeln, såga låt helst plywoodbitarna ha runda hål i sig och trä i rör, eller i värsta fall sätt plywood med u formade ursågningar.
Produkter som diskuteras: "ankarskruvar"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri C5 utomhus 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
287 kr inkl moms
319 kr
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 869 inlägg
Fördelen med Plyfa varianten är att där finns bara ett grågetecken: Blir plyfan i sig själv stark nog, eller deformeras den. För plyfasom skruvlimmas kommer aldrig att röra sig i förhållande till bjälken, problemet som behöver analyseras är hur mycket en så klen plyfabit kan deformeras. Med stållösningen så räcker sannolikt godstjockleken till för att undvika deformation, men frågan är hur man fäster in dte mot reglarna utan att det glider. jag är osäker på om det går att skruvlimma stål, det har olika temperaturutvidgning.
Troligen skall det bultas fast med någon form av fjäderbrickor så att trycket mot träet hålls konstant även om träet krymper, men om dte räcker vet jag inte.
Troligen skall det bultas fast med någon form av fjäderbrickor så att trycket mot träet hålls konstant även om träet krymper, men om dte räcker vet jag inte.
Jag är inte på något sätt kunnig i materiallära eller i beräknande av laster etc, men det känns som om enbart plyfa, som dessutom inte kan vara mer än 50mm på höjden, inte är tillräckligt. Men som sagt jag tänker kanske helt fel.hempularen skrev:Fördelen med Plyfa varianten är att där finns bara ett grågetecken: Blir plyfan i sig själv stark nog, eller deformeras den. För plyfasom skruvlimmas kommer aldrig att röra sig i förhållande till bjälken, problemet som behöver analyseras är hur mycket en så klen plyfabit kan deformeras. Med stållösningen så räcker sannolikt godstjockleken till för att undvika deformation, men frågan är hur man fäster in dte mot reglarna utan att det glider. jag är osäker på om det går att skruvlimma stål, det har olika temperaturutvidgning.
Stållösningen, räcker det inte med att bulta rätt genom balkarna på säg 6 ställen uppe och 6 nere med varsin bult i varje? Det bör finnas speciella bultar för ändamålet tycker man.
Förresten, borde man inte kunna skruvlimma flera lager plyfa på varje sida? Säg två st 25mm-skivor på vardera sida om bjälken? Man får då totalt två 50x50 plyfalängder utmed varje balk. Eller kanske tom tre lager, man får då 75x50, osv. Eller försvinner bärigheten?
Lite bilder:

Klicka här för att svara