14 965 läst ·
51 svar
15k läst
51 svar
Hund som kissar inne och val av nytt golv
Sida 1 av 4
Halloj! Jag och flickvännen är inne på att lägga ett lamellgolv från Siljan i furu. Vi har en hund som kissar inne rätt så mycket (nej, det är ingen valp) som vi inte lyckas göra något åt, han lever efter sina egna regler när det gäller att sköta det behovet så att säga. Kan golvet behandlas på något sätt så att det avvisar vätskor som hundkiss eller finns det andra alternativ? Tacksam för svar!
/ Tomas
/ Tomas
Lamellgolvet verkar komma oljat och vaxat från fabrik vilket bör ge en viss motståndskraft mot kisset om man bara ser till att torka upp det direkt. Se till att vaxa golvet ofta så bör det skydda till viss del. Problemet blir om man missar en fläck som får sitta ett par dagar, då kan den ta sig igenom vaxet och skapa en permanent fläck.
Vill du maximalt skydd så får du se till att beställa golvet obehandlat och sedan lacka 3-4 gånger med en tvåkomponents polyuretanlack. Det kommer krävas mycket jobb och det är dyra lacker men golvet blir kemikalietåligt och nästan vattentätt. Hållbarheten är också mycket god på dessa lacker, skulle tippa på minst 10-15 år i hemmiljö. Bona Traffic är att rekommendera om du kan få tag på den, annars brukar de lite större färghandlarna liknande tvåkomponentslacker:
http://www.bona.com/Global/Countries/Sweden/PDFs/Tekniskt%20datablad/Tekniskt%20datablad%20Bona%20Traffic.pdf
Vill du maximalt skydd så får du se till att beställa golvet obehandlat och sedan lacka 3-4 gånger med en tvåkomponents polyuretanlack. Det kommer krävas mycket jobb och det är dyra lacker men golvet blir kemikalietåligt och nästan vattentätt. Hållbarheten är också mycket god på dessa lacker, skulle tippa på minst 10-15 år i hemmiljö. Bona Traffic är att rekommendera om du kan få tag på den, annars brukar de lite större färghandlarna liknande tvåkomponentslacker:
http://www.bona.com/Global/Countries/Sweden/PDFs/Tekniskt%20datablad/Tekniskt%20datablad%20Bona%20Traffic.pdf
Jag skulle kontakta en expert på hundar och få hjälp med det felaktiga beteendet, för självklart går det att göra något åt det även om det är en vuxen hund. Och då menar jag inte den åtgärd som "kankonkan" verkar avse.
Det är möjligt att ytan klarar sig ett tag p.g.a. lacken/oljan/vaxet. Men tar sig vätskan in i skarvar och springor så kommer golvet att bli förstört ändå, förr eller senare.
Antingen lägger du ett plastgolv eller så gör du något åt hunden.
Antingen lägger du ett plastgolv eller så gör du något åt hunden.
Experten som efterfrågas heter Doktor Hagel... Nejdå, kör på Annas inrådan, man kan lära även vuxna hundar så till vida de inte har för allvarliga problem med förståndet.
Som van hundägare kan jag säga att det är visst möjligt att åtgärda. Det första ni ska göra är att uppsöka veterinär och se efter så att hunden inte har några fysiska problem som gör att han kissar överallt.
SEN - om hunden är frisk- ska ni börja träna den. NI Är flockledare inte den.. i nuläget är det han som bestämmer, och du säger också "han gör lite som han vill" vilket är FEL. Det kräver en hel del envishet, uppmärksamhet och tid, men det är INTE okej att en vuxen hund kissar inomhus utan orsak.
Är han kanske ensam mycket?
Sen ang golvet kan jag inte säga så mycket, ett förslag är att göra som jag har gjort nu när jag har valp, om du inte vill sätta upp en dörr för det/de rum där nya golvet ska läggas så kan man sätta en grind där. Jag har använt mig av vanligt kompostgaller (som jag använde som bur när hon var mindre) och har satt upp små krokar i dörröppningen som jag hängt gallren på, två i höjd- omöjligt för hunden att ta sig in. MEN min hund är 5 månader och visserligen i det närmaste rumsren, kissar hon inne är det dock i just finrummet med det fina dyra trägolvet av någon orsak *S*
Hubbe2 Hundblöjor finns, men de är inte till för urin utan för löpet i första hand.
SEN - om hunden är frisk- ska ni börja träna den. NI Är flockledare inte den.. i nuläget är det han som bestämmer, och du säger också "han gör lite som han vill" vilket är FEL. Det kräver en hel del envishet, uppmärksamhet och tid, men det är INTE okej att en vuxen hund kissar inomhus utan orsak.
Är han kanske ensam mycket?
Sen ang golvet kan jag inte säga så mycket, ett förslag är att göra som jag har gjort nu när jag har valp, om du inte vill sätta upp en dörr för det/de rum där nya golvet ska läggas så kan man sätta en grind där. Jag har använt mig av vanligt kompostgaller (som jag använde som bur när hon var mindre) och har satt upp små krokar i dörröppningen som jag hängt gallren på, två i höjd- omöjligt för hunden att ta sig in. MEN min hund är 5 månader och visserligen i det närmaste rumsren, kissar hon inne är det dock i just finrummet med det fina dyra trägolvet av någon orsak *S*
Hubbe2 Hundblöjor finns, men de är inte till för urin utan för löpet i första hand.
Kanske var lite tuff där, men en hund med det beteendet är inte frisk, antingen mentalt eller fysiskt, och problemet skall antas därefter. Alltså, inte att anpassa golv och golvbehandlingen, utan hundens beteende skall åtgärdas. Hur man då gör det, det är upp till var och en att bestämma.
Har själv haft en karelsk björnhund som inte accpeterade att bli lämnade ensam inne, utan markerade direkt mot stolsbenen i köket. Nu stod jag ut med det eftersom han ändå aldrig ville vara inne eg, utan mestadels i hundgården, trots -35 ibland. Men hade jag inte haft honom ute så pass mycket, utan måsta skura som en jädra tok, då hade han fått en enkel biljett till gud fader. Hans beteende gick INTE att ändra på, alldeles för karismatisk och tjurig helt enkelt.
Har själv haft en karelsk björnhund som inte accpeterade att bli lämnade ensam inne, utan markerade direkt mot stolsbenen i köket. Nu stod jag ut med det eftersom han ändå aldrig ville vara inne eg, utan mestadels i hundgården, trots -35 ibland. Men hade jag inte haft honom ute så pass mycket, utan måsta skura som en jädra tok, då hade han fått en enkel biljett till gud fader. Hans beteende gick INTE att ändra på, alldeles för karismatisk och tjurig helt enkelt.
Sjålv hade jag en 15 år gammal hund som kissade i 1 års tid... När han började må dåligt och fick diagnos cancer, avlivades han. Men under ett års tid hade vi kiss över golvet...
Det var inte roligt att trampa i. Men har man djuret så länge vill man inte skiljas.
Det var inte roligt att trampa i. Men har man djuret så länge vill man inte skiljas.
Det är svårt att försegla ett trägolv till 100% mot agressiva vätskor typ urin. Rörelser i trä på grund av temperatur och luftfuktighet slutar ofta som sprickbildning här och där och urinen tar sej in. Det kommer att lukta i isoleringen och bakom golvlister långt efter att hunden är borta. Bästa lösning är faktiskt en svetsad plastmatta som besparar er framtida lukt- och fuktsanering.Bodhgaya skrev:
gaia
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Som sagt, gör något åt hunden först och främst och "lös" inte problemet med att lägga ett kiss-säkert golv! Ta reda på om hunden är frisk, sitter det i huvudet så är det kanske svårare.... Men ett sånt beteende är inte normalt, hade det varit en katt så hade den legat i en jutesäck tillsammans med lite tegelsten för länge sen...