H
HSP: Jag glömde det viktigaste verktyget, KAMERAN:o Ska snart göra samma procedur med golvet i köket, då kommer kameran att vara med.:)
26 svar · 28,9k läst
V
vectrex: [citat] [citat] Tack. Att lägga golvet i trappan var väldigt enkelt (en sänksåg var dock nästan ovärderlig) eftersom det är en rak trappa. Det som krävde lite mer i detta projektet var räcket och räckesstolparna som jag konstruerat själv från scratch. Ursäkta trådkapningen.
16 svar · 15,4k läst
·
nino
nino: burken som jag köpte med pp elastic var fruktansvärt rinnig, jag skulle nog hellre ta pp100, mattlimmet fäster bra på det.
3 svar · 3,0k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Bra tanke! Hur används rummet nu? Matrum och vardagsrum tydligen. Att sätta upp en halvvägg, och en liten "kant" under taket kanske löser problemet. Det gäller att förvilla åskådarens blick :)
6 svar · 1,4k läst
E
EndZone: Har du möjligen lite mer information om slipen ifråga? Modellnamn etc. Bilder på skivan och maskinen? Inte för att just jag kanske kan hjälpa, men det är större chans att någon annan kan assistera om du lämnar lite mer information.
1 svar · 1,2k läst
S
Stuff: I ett garage känns det som grym överkurs att fräsa ner en kabel. Särskilld skyddad blir den väl inte i ett golv. Den dagen någon drar fram slagborren för att fälla in en ögla att låsa fast mopeden kommer garanterat murphy att vara framme. Upp med den i taket istället. Där blir den bättre skyddad. Sitter den dessutom utanpåliggande med klammer eller i kabelkanal blir felsökning
7 svar · 4,1k läst
Dede77
Dede77: Kanontips :) Var en av sakerna jag funderade på hur man skulle kunna minimera spillet.
5 svar · 2,1k läst
·
B
bittece: Hej Demmpa! Jag har inte bott här så länge men oljudet har varit detsamma hela tiden. Det är en ordinarie lägenhet, ingen vind eller påbyggnad. Väggarna består av betong respektive gips, golven ska vara betong. Min tanke var att om man lägger ny parkett eller klickgolv som jag antar att grannen gjort, men utan ljudisolerande matta under, kan det leda till sånt här skrammel?
8 svar · 3,1k läst
nino
nino: kanske inte helt korrekta termer från min sida :) med stålad menar jag en slät glatt yta, man har arbetat upp cementvatten till ytan med brädriven menar jag en grövre yta, kanske med en del ballast i ytan finns nog korrekta termer i Bygg AMA
9 svar · 2,5k läst
E
EndZone: Jag skulle nog råda att lägga klinker trots allt. Ja, det blir kallt, men man får se till att ha tofflor på sig eller mattor på golvet. Bor själv i hus med inredd källare och oisolerad platta. Just nu är det ett flytande trägolv i källaren och än så länge problemfritt. En renovering finns dock i tanken och då är det klinker jag kommer fram till varje gång jag sätter mig och
1 svar · 2,8k läst
N
NinaE: Jag kom på att jag hade sparat några oanvända golvbrädor i källaren så jag experimenterade fram en lösning. [bild] Jag slipade lite och testade 3 olika varianter och tyckte att lut + olja blev absolut bäst. Så nu ser golvet som nytt ut igen, riktigt skönt att slippa se den fläcken varje gång man kliver in i köket.
1 svar · 5,6k läst
·
T
Timm: Tack så mycket :). Ja märken blir det ju med tiden men frågan är om det blir repigt väldigt lätt om till exempel hunden springer på det. I hallen där golvet skall ligga har vi inga skor utan det kommer byggas en isolerad farstu med klinkers. I och med att det är hårdvaxoljat så borde det väl vara lite tåligare?
2 svar · 2,2k läst
C
Crebel: Tänkte lägga till lite egna erfarenheter, så här after the fact... Våra golvbrädor var inte helt raka. För att få ihop brädorna utan springor så skruvade vi en regel i undergolvet ca 60-70 cm från det redan lagda golvet, parallellt med golvbrädorna. En kort bit regel (några cm kortare än avståndet mellan golvet och regeln) lades vinkelrätt mot golvbrädorna, och sedan tog vi en
3 svar · 2,1k läst
·
V
vem_jag: jag skulle nog tippa på körsbär
4 svar · 1,1k läst
·
F
Fredrik Å: Blir väl till att köpa en låda med tuber :eek: . Fredrik
2 svar · 1,8k läst
mexitegel
mexitegel: Vi har mjukfog i övergången mellan parkett och klinkersen i köket och i hallen. Har funkat bra i över 10 års tid nu. Det där med att det kommer bli blött om fötterna när man ska till trappan kan jag bara hålla med om, vi valde bort ett antal hus just på grund av det när det begav sig för oss.
4 svar · 6,1k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Nå, lägger ni det själva? 20 loppor blir några lådor champagne till inflyttningsfesten :)
6 svar · 5,2k läst
C
Carolin: Jag ska måla ett gammalt furugolv som är lutat, oljat och såpat med FAXE. Jag undrar vilken sorts färg som är bäst och om man ska förbehandla golvet innan. Jag funderar på att tvätta golvet med trärens och sedan måla, skulle det gå bra eller förstörs färgen av luten? Jag vill ha vit färg.
0 svar · 1,0k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Det borde väl gå bra att låta den ligga kvar. Om inte filten har påverkats av någon fukt hittils borde den väl klara sig i framtiden också. Om du tar bort mattan lägger du väl dit skumplast ("foam") i stället ändå. När jag har tagit bort filtresterna har jag fört använt skrapa, sån där med långt skaft, och sedan Scotch Brite rondell på borrmaskin. Och det dammar förfärligt,
1 svar · 2,2k läst
N
nottefabrikk: [bild] [bild] Vi ska lägga ett Berg & Berg 14 mm XXL (240x20 cm) vitoljad furu, lamell, flytande montering. Kährs 2 mm kombinerad stegdämpare och fuktspärr. Limma med Casco vitt utomhuslim, D-klassat. Idag har vi rivit bort allt utom det ursprungliga bärande trägolvet i 22 mm gran. Fult men rätt stadigt, så vi tänker lägga det nya golvet direkt på det. Det gamla ligger i längsled, så
0 svar · 1,9k läst
·
P
P-G: Nej, behövs inte enligt en representant på företaget. Jag blir helt yr av alla olika rekommendationer, trodde det var säkert som amen i kyrkan att man lade primer såväl under flytspackel som på detsamma. Produkten i rubriken kan därtill beläggas med klinker efter 16 timmar, låter inte det väldigt lite? Detta om man flytspacklat upp till 30 mm. Handlar om platta på mark i mitt fall,
0 svar · 1,6k läst
N
noone70: Har funderat på nålfiltsmatta, men jag trodde sådana var mer eller mindre banlysta från källare. Hur blir det med värmen från golvet? Hindrar inte den värmen att komma upp i rummet?
4 svar · 2,3k läst
P
ptk: Ett gammalt undergolv av plank / spont. Finns ingen list.
7 svar · 7,0k läst
T
tank77: Nej, du kan inte lägga klinkers på ett "levande" material eftersom då kommer fogen att spricka och plattorna lossna. Ta bort trägolvet och limma sedan dit golvgips, sedan kan du lägga klinkern. Du kan även flyta ett lager atmerat flytspackel på minst 15 mm istället för golvgips. Hur ser din konstruktion ut under trägolvet?
1 svar · 1,3k läst
Amatörsnickaren
Amatörsnickaren: Jag vill ha ett rutigt köksgolv men lutar efter lite velande hit och dit mot att köpa en plastmatta i stället för ett linoleumgolv då det är mer underhållsfritt och kan tvättas med rejält med vatten när det behövs etc. Jag har hittat tre alternativ: Tarkett ALBI Black and White, Forbo Novilon 6381 Ruta samt ett golv som kort och gott kallas "Comfort Vinyl svart/vit ruta" hos
0 svar · 1,1k läst
K
Klicka: Hur blir det om man har en platonmatta och sen ett laminatgolv som har stegljudsdämpning? Blir det för mycket svikt. Ska man kanske skippa stegljudsdämpningen?
0 svar · 1,6k läst
Villa vista
Villa vista: Kontrollera med golvvärmeleverantören om montaget är enligt deras anvisningar gör samma kontroll med Nivell. De har nog tips om knarrproblem också och hur de skall avhjälpas.
4 svar · 3,9k läst
D
dyben: Följ lägganvisningen... Där rekommenderas att inte använda extra underlagsmaterial, risk för knarrljud, fogöppningar och låsseparation. Synd att ta bort stegdämpningen som redan sitter på laminatgolvet då du redan har betalt det, kasta pengar i sjön så att säga. Jag har nyss lagt ett alloc original på ett betonggolv + plastfolie
2 svar · 2,3k läst
nino
nino: dikt och dikt, 5mm glipa är helt ok. Bäst att lägga heltäckning och en låta den ligga 1 vecka eller så, då lägger den till sig, en socklar du
6 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.