Jag vill bolla lite med er om hur jag bör göra i mitt fall.

Jag har en etagelägenhet (från sekelskiftet) med träbjälklag mellan våningsplanen. På övervåningen,där man för 20-25 år sedan installerat vattenburen golvvärme och klinkers på hela våningsplanet, är det idag ett enda stort rum på 45m2.

Nu så planerar jag att dela upp rummet i några mindre och samtidigt byta golv till något trägolv.

Min fråga är vad som är det bästa, både vad som är bäst med tanke på eventuella problem, komfort och andra saker, men också rent ekonomiskt då jag planerar att leja ut det mesta av arbetet.

Mina frågor jag har är följande:

1. Ska jag riva upp klinkret och försöka bila bort så mycket av fixen som möjligt och sedan flytspackla golvet, eller kan man helt enkelt bara lägga på golvet direkt på (grålumppapp först)? Behövs ångspärr då vi inte pratar om källare som denna fråga oftast gäller? Golvet sviktar lite grand (det märks om man hoppar där upp), spelar det någon avgörande roll? Viktmässigt så förlorar jag väl det jag vinner på att ta bort klinkret med flytspackel?
  2. Oavsett om jag bryter upp klinkret eller inte så kan man inte skruva/spika fast reglarna i golvet utan att riskera att punktera värmeslingorna. Hur ska man göra här? Vänta till vintern och hyra en värmekamera för att försöka lista ut var slingorna går eller helt enkelt nöja sig med att limma fast regeln som går längs golvet? Finns det inte en risk att jag missar en slinga som kanske "kärvar" och därför inte ger någon värme om jag väljer metoden med värmekamera?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.