Hej,

Jag har ett jätteirriterande problem, vårt vitlaserade och mattlackade svindyra enstaviga parkettgolv (som ligger skarvlöst i hela våningsplanet) har blivit repigt och fult speciellt bl.a. i köket och jag undrar vad man kan göra...

Kan man slipa och göra ngt? Ngn som erfarenhet av en excenterslip? Kan man hårdvaxa/olja med vitpigment? Hur blir det med smuts över tid? Lacka, blir det bra?

Kan man lasera och sedan vaxa/lacka?

Tacksam för alla svar, vet inte vad jag ska ta mig till...

Redigerat:
ullberg
Det låter som att du ska satsa på en slipning och sedan någon efterbehandling.

Att slipa en hel våning med den excenterslip som står i förrådet tycker jag du ska undvika, hyr istället en lämplig maskin. Dels finns klassiska bandslipar som man kompletterar med hörnslip. Sedan en tid tillbaka finns också stora fyrkantiga oscillerande slipar som kommer åt bättre i hörn. Ska vara lättare att jobba med men inte avverka lika snabbt. Jag har bara använt den klassiska varianten så jag kan inte svara på hur bra dessa moderna är.

När det gäller efterbehandling går det att göra nästan alla de saker du föreslår, vad man väljer handlar mycket om tycke och smak. Personligen tycker jag oljade golv åldras "med mer värdighet" är lackade dito, dessutom kan man lättare punktbättra. De lackade kräver mindre underhåll och håller ganska länge (tja du vet väl hur länge) men sen blir det till att börja från scratch.

Ta dig till en golvaffär eller maskinuthyrare så kan de visa på lite olika slutbehandlingar och ge ytterligare råd.

/U

Eller så ringer man en välkänd golvfirma som kommer ut slipar samt behandlar golvet, det hela går ju att ta på ROT avdrag dessutom.
Slipat tre rum själv hemma och så här i efterhand så tycker jag att prisskillnaden att hyra slip, köpa papper, stå och köra slipen, dammsuga inte var värt skillnaden att hyra in folk att göra jobbet.

Satsa på #2 ullbergs förslag. Olja är mycket lättare att underhålla. Repor försvinner. Själv har jag Osmo hårdvaxolja och det går säkert att använda vitlaserande. Testa på någon mer undanskymd plats.

Håller med... har haft både lackat och oljat golv. Oljat golv är mycket mer förlåtande när det kommer till repor och småskador

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.