Stolt och glad har jag nu lagt mitt första klinkergolv. Nybörjare som man är har jag massor av frågor och vill helst göra allt så rätt och riktigt som möjligt. Hoppas därför på er hjälp.

Det är snart dags att foga plattorna. Golvet är lagt i en matkällare på betonggolv med putsade betongväggar runtom. Vid dörren ansluter golvet mot en tröskel av trä.

Fråga 1: Kan man foga med vanliga fogen även mot väggarna (förutom tröskeln) eller bör man använda en mjukfog mellan plattorna och putsade betongväggarna?

Fråga 2: När man fogat, brukar du då strö över torrt fogbruk efteråt, en stund innan fogtvätt? (Har sett det på några gör-det-själv-sajter)

Fråga 3: Hur viktigt är det att eftervattna fogarna och hur går det till? Man kan ju inte vara hemma och tillse att det är våta fogar hela dagarna?

Dumma frågor kanske, men vad gör man som nybörjare? :)

T
1. Vanliga fogen blir bra.

2. Nej, inte med dagens "moderna" fogbruk som har en massa plast i sig. Funkade förr.........

3. Behövs inte med dagens fogbruk.

• Gilla
EndZone
  • Laddar…
Stort tack för svar tank77! Då blir ju saken väldigt mycket enklare. Jag fogar alltså varpå jag tvättar av överskottet, sedan är det klart? Vad kan anledningen vara att sådana här sajter exempelvis har den gamla informationen? Det är ju ändå en seriös hemsida som borde ha koll på dagens tillvägagångssätt?
http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5001

T
EndZone skrev:
Stort tack för svar tank77! Då blir ju saken väldigt mycket enklare. Jag fogar alltså varpå jag tvättar av överskottet, sedan är det klart? Vad kan anledningen vara att sådana här sajter exempelvis har den gamla informationen? Det är ju ändå en seriös hemsida som borde ha koll på dagens tillvägagångssätt?
[länk]
Hela den artikeln andas 70-tal...........

Tur att jag inte följt anvisningarna på den sidan då, haha :)

En sista fråga. Jag knallade just ner i källaren och läste på min burk med "Bostik Klinkerfog". Där står att fogen bör vattnas under tre dygn för att uppnå bästa resultat. Vad tror du, är det en skrift för att de vill vara på säkra sidan, eller har jag valt en klinkerfog av sämre modell?

T
Nej, vissa tillverkare kör fortfarande med den informationen. Bostik är för övrigt en riktigt skitfog att jobba med, torkar typ aldrig............

Sådär ja. Fogat och klart och först nu läser jag ditt inlägg. Well well :)
Den torkar en aning sakta ja, men jag har ju ingen erfarenhet av sådant här tidigare. Har dock fler klinkergolv planerade och blir förstås nyfiken på vilken sorts fog du rekommenderar?

Men även om det nu är Bostik jag just använt så kan jag alltså skippa eftervattningen?

D09
Tips är att dra till fogen med fingret så den blir snygg innan den stelnat :)

Funkar fint för mig när jag gjort så :)

D09: lätt att man blir skinnflådd på fingret då :)

Ardex FM är en fog som jag tycker är riktigt bra, lång tid i hinken, torkar fort men är väldigt lätt att få av plattorna fast den har torkat på duktigt.

Jag har använt casco och var nöjd i badrummet men i tvättstugan var det ett helsike att få rent plattorna!
Vet inte vad jag gjorde för fel där nere:confused:

inte säkert att du gjorde nått fel, det kan vara stor skillnad att foga beroende på plattan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.