Byggahus.se

Flytspackling och primning av betonggolv

1. O
    Medlem · Stockholm · 102 inlägg

ollesthlm

Medlem
    Jag har slitit bort linoleumgolvet och under det ligger ett lager grålumppapp och sedan et TUNT lager tjära. Under allt detta har jag betonggolv. Lägenheten ligger på bottenvåningen med uppvärmd källare under.

Nu till min fråga. Jag har tidigare tänkt att ta bort både pappen och det Tunna lagret med tjära så att jag får HELT betongrent. Sedan har jag tänkt att prima och flytspackla. Jag har dock inte hittat rätt maskin för att ta bort pappen+tjäran.
    Pappen går lätt att ta bort men tjäran måste jag nog fräsa bort.

Räcker det med att jag tar bort pappen och låter tjäran sitta kvar (tjäran är torr och fin 40 år gammal). Kan jag prima direkt på tjäran och sedan flytsspackla?
    Pratade med en kille på Hyreshuset (maskinuthyrning) och han trodde att jag kunde låta tjäran sitta och sedan prima direkt på den och sedan flytspackla, men han var inte riktigt säker (han hyr ju bara ut maskiner  ;))

Jag behöver hjälp. Borde det inte gå att prima på alla typer av matrial??

2. S
    Medlem · 192 inlägg

sigpl

Medlem

Re: Flytspackling av betonggolv

Jag använde vinkelslip med diamantkapklinga för att rensa tjära från betong. Man får vara lätt på hand och använda klingan i sidled - vilket man egentligen inte får.

3. Linska
    Medlem · 1 217 inlägg

Linska

Medlem

Re: Flytspackling och primning av betonggolv

Jag skrapade bort pappen och tjäran med en spackelspade och färgskrapa.

4. T
    Medlem · 51 inlägg

Tullamore

Medlem

Re: Flytspackling och primning av betonggolv

Jag skulle absolut avlägsna tjäran med betongytfräs. Det är ett skitjobb men det är skönt när det är gjort!

Om det inte är för stor yta så kan du fråga maskinuthyraren om det inte går med en "saneringsfräs" också.

5. P
    Medlem · Västmanland · 32 inlägg

perrakakel

Medlem
    Var aktsam! Det svarta är inte tjära utan ett mattlim! Ibland innehåller det Asbest!

6. nino
    Renoverare · Dalarna · 9 449 inlägg

nino

Renoverare
    vad ska du ha ovanpå? ska du ha matta så måste det bort, kan bli genomslag genom spackel och matta, alternativet är att rolla 2ggr migrationsspärr, prima och spackla.
    Kolla med din spackellev. vad dom tycker, det är dom som har den bästa kunskapen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.