Finns det någon som har några idéer, tips eller bilder på olika varianter av golvbehandling? Försöker googla men överallt står det "du kan vaxa, olja, luta blablabla".. men hur ska jag kunna bestämma mig om jag inte får se bilder på hur det ser ut?? DESPERAT!

Det är förmodligen grangolv som vi har..

En vanlig bildgoogling ger hur mycket som helst. Testade just "lutat grangolv".

• Gilla
Julia Afzelius
  • Laddar…
Jo,men lite svårt att jämföra de olika behandlingarna mot varandra.. Vi har småbarn och vill gärna ha något som tål lite repor och spill till exempel..

Det är nog bara att inse att inga av de här "mjuka" behandlingarna gör ett vanligt gran- eller furugolv särskilt tåligt.

Fläckar kan uppstå av rödvin, sillspad, ketchup och vad som helst.
Och reptåligt blir det ju aldrig, om det inte lackas ordentligt.

Men så småningom får ju golvet en viss patina av alla märken och fläckar.
Det är nog en del av charmen.

Vill du ha något tåligare när barnen är små så lägg över laminat eller plastmatta.

• Gilla
Julia Afzelius
  • Laddar…
Tack för svar! Vill ändå behålla trägolvet. Förstår om det aldrig går att få det lika slitstarkt som till exempel laminat och plastmatta. Men av dessa så är ändå lack det mest slittåliga som jag förstår? Hur är det med fernissat golv?

Lack = fernissa.

I dagligt tal kan lack vara pigmenterad och alltså ha färg, men fernissa är alltid färglös.

Men med till exempel golvlack eller båtlack menar man klarlack.

• Gilla
Julia Afzelius
  • Laddar…
Lackat blir inte reptåligt - tvärtom.

Obehandlat + såpskurat el obehandlat + oljat + såpskurat är tåliga golv som får patina och skönhet av slitage. De är inte känsliga för att man går in med leriga o grusiga skor el tassar. Självklart blir de smutsiga, och det blir märken/repor. Smutsen kan man tvätta bort direkt, el så låter man det torka och sopar bort det istället. Är golvet lackat så blir det märken/repor som inte går bort utan att man slipar och lackar om golvet. Är golvet lackat så syns all smuts och damm tydligare/fortare. Dessutom är det överlägset skönast att gå på naturligt trä (= ej lackat).

Gran och fur är mjuka golv. De kommer snabbt att få märken och repor. Finns inget som kan förhindra det.

Golven kan få märken/fläckar som inte helt går att få bort. Med tiden (=många märken/fläckar och repor och slitage) smälter det ihop och sticker inte i ögonen.

Golvet kan lutas innan ev behandling. Det ger en gul ton, samma som på avlutade möbler el dörrar, men förhindrar ytterligare färgändring. Furu mörknar ju annars med åren. Gran likaså.

Har tyvärr inga bilder att visa.

• Gilla
Julia Afzelius
  • Laddar…
Oavsett behandling av trägolv så blir det märken av lekande barn , hundar , flytt av möbler osv.
Trägolv är mjuka även om dom är behandlade men det är förbaskat skönt att gå på.:thumbup:

• Gilla
Julia Afzelius
  • Laddar…
Tack! Det enda jag är säker på är att jag vill ha en behandling som gärna behåller en gammal känsla av golvet.. Min mardröm är att det ska se ut som ett nylagt klickgolv.. Det får gärna vara en lite mörkare ton. Tips?

Är golvet gammalt el nytt?
Är det ett riktigt gammalt spikat golv/undergolv så finns det nog inget du kan göra för att få det att se ut som ett modernt klickgolv.
Är det å andra sidan ett nytt flytande golv så finns risken förstås.

Huset byggdes -36, och golvet lades då. Det är nog inget undergolv. Inga spikar eller spikhål.. Ut med kanterna finns gammal lack kvar
, resten har de grovslipat för att få jämn yta år-56, då de lade korkmatta över

KnockOnWood skrev:
Lack = fernissa.

I dagligt tal kan lack vara pigmenterad och alltså ha färg, men fernissa är alltid färglös.
Dumheter ;-)

Fernissa är inte samma som lack. Ett fernissat golv är betydligt mer levande än ett lackat som får som en hård kall yta. Riktig fernissa består av harts, olja och lösningsmedel.

Linoljefernissa har använts på golv sen lång tid tillbaka och har ni hittat spår på golvet är det mycket möjligt att det är just fernissa. Ett fernissat golv är lika lättskött som ett laminatgolv men har en helt annan känsla. Du har kvar trägolvskänslan och utseendet men kan bara dammsuga och torka av det hur enkelt som helst. Ett fernissat golv är dock mer ömtåligt än ett laminatgolv. Det blir märke men mindre märken lägger jag en blöt vettextrasa på så reser de sig på ett par timmar. Hunden gör repor ibland men de syns inte så mycket och vi är inte ute efter ett golv som ser sprillans nytt ut hela tiden. Vi har även två barn och två katter och golvet fungerar utmärkt.

Det finns heller inte bara ofärgad fernissa. Det var vanligt förr att man hällde i linoljefärg i fernissan och på så sätt fick mörkare golv. Vi har blandat i två bruna kulörer och på så sätt fått ett mörkare golv i matrum och finrum.

Först har vi strukit ett lager med färgad fernissa och sedan 2 lager med ofärgad fernissa ovanpå det. ImageUploadedByByggahus.se1400962204.328163.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sophie skrev:
Dumheter ;-) ...
Nej, det är inte dumheter.
Fernissa är enligt gängse språkbruk färglös lack. Här i Sverige i alla fall.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fernissa

Men, om vi tillåts hålla oss till saken, i stället för att syssla med ordklyverier, så är en hård, gärna tvåkomponents, härdlack ett mycket tåligare ytskikt än såpa-skurning och liknande.
Det är fakta.

Jo, själva lackskiktet är relativt hårdare än träet, men under lacken är det fortfarande samma mjuka trä (gran el fur). Så det blir märken likafullt. Möjligtvis blir det något fler små/lätta repor på trä jmfrt m lack, men de syns inte på en obehandlad (olackad/omålad) golvbräda. Varje liten repa el märke syns däremot betydligt bättre på lackat/målat golv. Tyvärr fortfarande lite OT, men jag har sorgligt nog inga riktiga spikade trägolv att visa. :o

Några erfarenheter av lut och vitolja / alt. hårdvaxolja?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.