5 112 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Behandling av trägolv
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag slipade och lackade ett gammalt furugolv i mars 1980.Oldboy skrev:Jo, själva lackskiktet är relativt hårdare än träet, men under lacken är det fortfarande samma mjuka trä (gran el fur). Så det blir märken likafullt. Möjligtvis blir det något fler små/lätta repor på trä jmfrt m lack, men de syns inte på en obehandlad (olackad/omålad) golvbräda. Varje liten repa el märke syns däremot betydligt bättre på lackat/målat golv. Tyvärr fortfarande lite OT, men jag har sorgligt nog inga riktiga spikade trägolv att visa.![]()
Det hade varit täckt av masonit och heltäckningsmattor ganska länge, och golvbrädorna var nog från 1935.
År 1998 sålde vi huset och golvet var fortfarande i bra skick efter 18 år. Djup och fin glans och inte många märken.
Men det var gamla tidens 2-komponent härdlack som luktade så starkt att man inte kunde vara inomhus under några timmar.
Jag lackade golvet med 2 komponent 1991 och det såg ut som nytt fortfarande när jag sålde huset 2003.KnockOnWood skrev:Jag slipade och lackade ett gammalt furugolv i mars 1980.
Det hade varit täckt av masonit och heltäckningsmattor ganska länge, och golvbrädorna var nog från 1935.
År 1998 sålde vi huset och golvet var fortfarande i bra skick efter 18 år. Djup och fin glans och inte många märken.
Men det var gamla tidens 2-komponent härdlack som luktade så starkt att man inte kunde vara inomhus under några timmar.
Fick även någon röd toning i lacken för att golvet inte skulle se kritvitt ut efter slipning , då det inte skulle mörkna på flera år enligt golvfirman.
Kunde inte vistas i huset på 3 dagar på grund av lukten o frugan fick vara på annat håll i en vecka då hon var gravid.
Mitt golv hittade jag under en gammal linoleum matta från 50-60 talet troligtvis bara såpat från början , men i bra skick.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vi tycks ha ganska lika erfarenheter.Micro skrev:
När jag lackade låg min sambo på Mölndals KK efter att ha fött vårt första barn
Jag åkte hem från KK och fick kasta mig iväg och lämna slipmaskinen direkt efter förlossningen.
Klicka här för att svara