Oldboy skrev:
Jo, själva lackskiktet är relativt hårdare än träet, men under lacken är det fortfarande samma mjuka trä (gran el fur). Så det blir märken likafullt. Möjligtvis blir det något fler små/lätta repor på trä jmfrt m lack, men de syns inte på en obehandlad (olackad/omålad) golvbräda. Varje liten repa el märke syns däremot betydligt bättre på lackat/målat golv. Tyvärr fortfarande lite OT, men jag har sorgligt nog inga riktiga spikade trägolv att visa. :o
Jag slipade och lackade ett gammalt furugolv i mars 1980.
Det hade varit täckt av masonit och heltäckningsmattor ganska länge, och golvbrädorna var nog från 1935.

År 1998 sålde vi huset och golvet var fortfarande i bra skick efter 18 år. Djup och fin glans och inte många märken.
Men det var gamla tidens 2-komponent härdlack som luktade så starkt att man inte kunde vara inomhus under några timmar.

KnockOnWood skrev:
Jag slipade och lackade ett gammalt furugolv i mars 1980.
Det hade varit täckt av masonit och heltäckningsmattor ganska länge, och golvbrädorna var nog från 1935.

År 1998 sålde vi huset och golvet var fortfarande i bra skick efter 18 år. Djup och fin glans och inte många märken.
Men det var gamla tidens 2-komponent härdlack som luktade så starkt att man inte kunde vara inomhus under några timmar.
Jag lackade golvet med 2 komponent 1991 och det såg ut som nytt fortfarande när jag sålde huset 2003.
Fick även någon röd toning i lacken för att golvet inte skulle se kritvitt ut efter slipning , då det inte skulle mörkna på flera år enligt golvfirman.
Kunde inte vistas i huset på 3 dagar på grund av lukten o frugan fick vara på annat håll i en vecka då hon var gravid.
Mitt golv hittade jag under en gammal linoleum matta från 50-60 talet troligtvis bara såpat från början , men i bra skick.

Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Micro skrev:
Jag lackade golvet med 2 komponent 1991 och det såg ut som nytt fortfarande när jag sålde huset 2003.
...
Kunde inte vistas i huset på 3 dagar på grund av lukten o frugan fick vara på annat håll i en vecka då hon var gravid.
...
Vi tycks ha ganska lika erfarenheter.
När jag lackade låg min sambo på Mölndals KK efter att ha fött vårt första barn :)
Jag åkte hem från KK och fick kasta mig iväg och lämna slipmaskinen direkt efter förlossningen.

• Gilla
Micro
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.