Är det någon som köpt gammal stavparkett (alltså begagnad) och låtit lägga in i sin lägenhet/hus? Fungerade det i så fall "smärtfritt" eller är det något speciellt man skall tänka på? Jag tycker egentligen att gamla golv är det allra finaste så jag hade mer än gärna velat hitta ett sådant till vårt hus till de rum där vi ännu inte bytt golv.
Menar du då att lägga in själva parketten eller menar du förarbetet med varje stav? Skulle det bli aktuellt (om jag kan hitta ett fint golv) kommer vi att anlita någon som kan lägga parketten men jag har inget emot att själv ta bort limrester, spikar eller vad som nu kan tänkas finnas på varje stav.Stefan N skrev:
Ja, det är fiskbensmönster jag tror passar bäst in i vårt hus. Vi kommer att ha hantverkare som jämnar till underlaget om det blir behövs i samband med att vi bygger om och sedan en golvläggare som lägger in parketten men det är kanske bäst att överlåta allt till proffs? Jag tänkte mest att det skulle vara roligt att i alla fall göra något själv.SBH skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Vi hade tänkt lägga om vårt golv i ett rum efter ombyggnad. Vi rev upp totalt 40 kvm parkett och lagrade under ombyggnadstiden. Sedna var det meningen att lägga tillbaka ca 20 kvm (resten av ytan har blivit tambur och badrum) med stengolv.
Golvläggare avrådde från att återanvända, de gamla stavarna slår sig och blir lite krokiga. Jag kontrollerade och kunde konstatera att det stämde. Jag lade typ en kvm löst. det blev avsevärda glipor.
Två firmor vägrade befatta sig med de gamla stavarna, en firma kunde tänka sig att lägga de gamla, när de hörde att det fanns dubbelt så många att välja mellan, men varnade att det skulle bli nästan dubbelt så dyrt som att lägga nytt golv.
Vi lade ett nytt golv med fiskbensparkett till en kostnad som var i paritet med att lägga ett "plankparkett golv", jag var förvånad att det inte blev dyrare.
Golvläggare avrådde från att återanvända, de gamla stavarna slår sig och blir lite krokiga. Jag kontrollerade och kunde konstatera att det stämde. Jag lade typ en kvm löst. det blev avsevärda glipor.
Två firmor vägrade befatta sig med de gamla stavarna, en firma kunde tänka sig att lägga de gamla, när de hörde att det fanns dubbelt så många att välja mellan, men varnade att det skulle bli nästan dubbelt så dyrt som att lägga nytt golv.
Vi lade ett nytt golv med fiskbensparkett till en kostnad som var i paritet med att lägga ett "plankparkett golv", jag var förvånad att det inte blev dyrare.
Jag la beg stavparkett i vår lgh i 3 rum. Vi köpte ett stort golv som räckte till 2 rum och ett till det tredje. Mkt jobb, skulle inte göra det igen. Det största problemet var att stavarna inte var lika stora, det blev en del springor som jag fick spackla. Så här blev det
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
stavarna är det ju ingen skillnad på. när du slipar och behandlar dom så kommer du inte se värst stor skillnad.Misse skrev:
dock kanske du skulle nöjd om eken fick mörkna lite mera
Klicka här för att svara
