Jag har målat ett linoleumgolv från 70 -talet med färg köpt för ändamålet. Jag slipade först golvet lätt, dammsugde, tvättade två omgångar med tre stjärnors golvtvätt och torkade sedan av med trasa, lät torka och började sedan måla. Enligt personal på Flügger så behövde jag inte grundmåla utan skulle spä första omgången med lite vatten. Och sedan måla två omgångar. Jag gjorde detta och mellan varje omgång torkade det i ca 10-12 timmar. Nu har det gått ca 1,5 vecka sedan det blev klart. Det ser väldigt fint ut men golvet klibbar en aning.
Vad kan det bero på? Kan jag göra något åt det? Enligt vårt prospekt som vi fick när vi köpte huset så är det ett linoleumgolv . Men hur kan jag se skillnad på det och plastgolv?

Kan du länka eller ge namnet på färgen du använde?

Tyvärr inte! Har slängt burkarna.

Sarco skrev:
Tyvärr inte! Har slängt burkarna.
Inget kvitto heller? Svårt att råda utan att veta vilken färg du använt. Om färgen fortfarande klibbar efter 1,5 vecka låter det som en färg som inte är lämplig för golvbruk typ en akrylat/latex. Enda sättet att råda bot på det är då att slipa golvet lätt med fint sandpapper och sedan lacka över med 1-komp vattenburen polyuretanlack. Du får då även ökad slitstyrka och kemikalieresistens.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.