Vissa menar på att jag bör bevara golvet i vardagsrummet. Slipa och lacka. Men modernisten i mig vill lägga nytt parkettgolv. Vad skulle ni göra?

• IMG_5009.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det aldrig omslipat och omlackat skulle jag nog ge det ett försök i alla fall.
Själv ska jag riva ur 27m² vardagsrum med likadant golv den dagen hunden går bort.
Mitt är redan omslipat och omlackat och går ej att renovera mer.

Behåll, slipa och lacka! Jag fick helt omgjort golv i min lägenhet när jag flyttade in, och det slitna golvet blev sååå mycket bättre efter att den gulnade lacken försvunnit. Förmodligen också första slipningen sedan 1953.

Jag skulle helt klart se om det går att rädda/restaurera, också eftersom dagens parkettgolv är relativt könlösa.

//reptil

Helt klart renovera. Om du inte är ute efter att det ska se ut som alla nya hus med klicgolv förståss. Renovering är billigare, även om du lämnar bort jobbet och blir sannolikt snyggare. Är det äkta parkett ska du absolut behålla den.

KungAnka skrev:
Helt klart renovera. Om du inte är ute efter att det ska se ut som alla nya hus med klicgolv förståss. Renovering är billigare, även om du lämnar bort jobbet och blir sannolikt snyggare. Är det äkta parkett ska du absolut behålla den.
Jag tror på att man får ett trevligare intryck och känsla om hela lägenheten har samma golv.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Totte_S
Kan du inte lägga det nya ovanpå det gamla, eller vill du lägga utan skarvar mellan alla rum?
Jag hade antingen slipat det gamla eller lagt nytt ovan, om inte det gamla är i dåligt skick, dvs stora skador och glipor.

Totte_S skrev:
Kan du inte lägga det nya ovanpå det gamla, eller vill du lägga utan skarvar mellan alla rum?
Jag hade antingen slipat det gamla eller lagt nytt ovan, om inte det gamla är i dåligt skick, dvs stora skador och glipor.
Jag har tänkt att lägga nya över det gamla. Men "golvexperter" menar på att det är galet när man har så fin parkett redan.

När du säger utan skarvar, menar du utan trösklar mellan rum?

Förresten, kan man sälja golvet?

Mikael_Swe skrev:
Förresten, kan man sälja golvet?
Ja, men knappast särskilt dyrt.

Jag tycker denna äldre parkett är mycket snyggare än dagens klickparkett. Bevara om det går.

Behåll de gamla, annars kommer du ångra dig om några år ;)

Mikael_Swe skrev:
Jag har tänkt att lägga nya över det gamla. Men "golvexperter" menar på att det är galet när man har så fin parkett redan.
De där "golvexperterna" ska ju inte bo där men ta in alla åsikter fast ta det slutgiltiga beslutet själv.

När jag renoverar så har jag ambitionen att inte ersätta något gammalt med något nytt av lägre kvalitet. Kvalitet är givetvis en subjektiv upplevelse, men för mig innebär det att jag värderar ett äldre kök med ädelträinslag högre än ett modernt av folierade spånskivor och att jag inte skulle vilja byta en äldre massiv stavparkett mot en modern klickparkett.
För mig är det inte enbart den synliga ytan som skapar upplevelsen i hemmet, utan även min vetskap om materialets inneboende egenskaper.

pelpet skrev:
När jag renoverar så har jag ambitionen att inte ersätta något gammalt med något nytt av lägre kvalitet. Kvalitet är givetvis en subjektiv upplevelse, men för mig innebär det att jag värderar ett äldre kök med ädelträinslag högre än ett modernt av folierade spånskivor och att jag inte skulle vilja byta en äldre massiv stavparkett mot en modern klickparkett.
För mig är det inte enbart den synliga ytan som skapar upplevelsen i hemmet, utan även min vetskap om materialets inneboende egenskaper.
Golvet ligger kvar under. Det innebär att nästa ägare kan välja att ha gammal ek parkett.

Som nämnt tror jag mer på helhetsintrycket, dvs homogent golv i så många rum som möjligt.

Totte_S
Mikael_Swe skrev:
När du säger utan skarvar, menar du utan trösklar mellan rum?
Ja, precis. Det kan ju bli problem att behålla ditt gamla golv, om du redan idag har nivåskillnad mellan befintlig parkett och övriga rum och vill lägga nytt utan trösklar i alla rum. Då förstår jag ditt dilemma. Men som sagts innan, jag hade nog valt att om möjligt slipa det gamla och lägga tröskel mot det rummet. Framförallt för att jag ogillar att riva ut fungerande saker om de är av god kvalitet och går att renovera.
Men det ar väl du som ska bo där. Du lär inte bli belönad stort i byggnadsvårdshimlen bara för att du inte river ut det golvet. Däremot finns det ganska många köpare som går igång på gammal parkett, särskilt om den ligger gömd under något nytt ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.