Ok, nu kom det upp en ruta.
Alltså:
Parkettgolv skall (självklart) läggas tvärs över reglarna - hur är överhuvudtaget något annat möjligt?
De betyder att brädorna läggs längs med husets längdriktning, d v s längs med yttervägg/fönstervägg, så vida det inte är frågan om ett rum med fönster på husets gavel förstås. Så vitt jag kan bedöma saken finns ingen anledning att bryta denna regel även om det finns ett antal undergolv. Man skapar bara en estetisk oreda.