Jag fick lära mig för länge sedan att man lägger parketten i samma riktning som fönstren för att man inte ska se skuggor som kan uppstå om du lägger i 45 graders vinkel.
Men jag personligen tycker att golven är så bra idag så det går åt båda hållen, bättre att ta hänsyn till det estetiska, vill man att ett rum inte ska se så långsmalt ut kan man bryta av det åt andra hållet.
Finns säkert skilda åsikter om detta, så det är min personliga uppfattning.
Men jag personligen tycker att golven är så bra idag så det går åt båda hållen, bättre att ta hänsyn till det estetiska, vill man att ett rum inte ska se så långsmalt ut kan man bryta av det åt andra hållet.
Finns säkert skilda åsikter om detta, så det är min personliga uppfattning.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Japp, så är det. Golvets längdriktning skall följa ljusriktningen, då blir det snyggast i släpljus,
Men
Är fönstret/(n) inte dominerande, utan det är ett "mörkare" rum, så spelar detta inte längre någon roll.
Då gäller att "på tvären" breddar rummet, och på längden förlänger rummet. Effekten är stark och bör tas hänsyn till.
Dessutom
Givetvis ska man kolla hur övriga rums golv ligger. Ofta är det klokt att följa andra golv i bostaden. "Vänder" man på läggningen i många rum, så ser det lite lustigt ut.
Men
Är fönstret/(n) inte dominerande, utan det är ett "mörkare" rum, så spelar detta inte längre någon roll.
Då gäller att "på tvären" breddar rummet, och på längden förlänger rummet. Effekten är stark och bör tas hänsyn till.
Dessutom
Givetvis ska man kolla hur övriga rums golv ligger. Ofta är det klokt att följa andra golv i bostaden. "Vänder" man på läggningen i många rum, så ser det lite lustigt ut.
Lånar tråden för liknande tips..
Har lagt en hel del clickgolv innan men inte på en sådan yta som skisserna och undrar förstås om alt 1 eller 2 blir bäst, själv vill jag lägga enligt skiss 1 som dels följer ljuset från fönster + altandör i syd men även paneltaket ligger i den rikningen.
Problemet blir ju när man kommer till det röda strecken om jag börjar nere i väst, men kanske ska börja längs långväggen i öst då och fortsätta mot väst om nu avståndet är något sånär mot västväggen så att det inte blir en kil där(har inte hunnit måtta ännu)
Vill ju förstås undvika skarvlister då golvytan är plan.
Tips och råd hur ni hade gjort eller ansetts vara bäst mottages mer än gärna d^_^b
Har lagt en hel del clickgolv innan men inte på en sådan yta som skisserna och undrar förstås om alt 1 eller 2 blir bäst, själv vill jag lägga enligt skiss 1 som dels följer ljuset från fönster + altandör i syd men även paneltaket ligger i den rikningen.
Problemet blir ju när man kommer till det röda strecken om jag börjar nere i väst, men kanske ska börja längs långväggen i öst då och fortsätta mot väst om nu avståndet är något sånär mot västväggen så att det inte blir en kil där(har inte hunnit måtta ännu)
Vill ju förstås undvika skarvlister då golvytan är plan.
Tips och råd hur ni hade gjort eller ansetts vara bäst mottages mer än gärna d^_^b
Hej!
Glömde visst ange lite mått på kladdskisserna, sydväggen är 5,6m, öst 6,5m..samt golvet är byggmax 10mm parkett så att det är ju lite "levande".
Ska måtta lite i dag och se om det diffar nått märkvärdigt mellan väggarna samt fortsätta slipa och skrapa bort spackel och färgklickar
Golvet får ju ligga i huset nu i förpackningarna en 5-7 dar nu innan jag börjar, har ju ett gäng lister som ska kvistlackas och grundas med så man har nått att göra
Glömde visst ange lite mått på kladdskisserna, sydväggen är 5,6m, öst 6,5m..samt golvet är byggmax 10mm parkett så att det är ju lite "levande".
Ska måtta lite i dag och se om det diffar nått märkvärdigt mellan väggarna samt fortsätta slipa och skrapa bort spackel och färgklickar
Golvet får ju ligga i huset nu i förpackningarna en 5-7 dar nu innan jag börjar, har ju ett gäng lister som ska kvistlackas och grundas med så man har nått att göra
Vad säger instruktionerna på ditt golv, rekommenderas ibland att inte ha för stora ytor utan rörelsefog nånstans.
Annars är det som Niclas Jonsson säger, dessutom finns det golv som inte avslöjar sig ens i släpljus. Har själv lagt ett enkelt laminatgolv tvärtemot reglerna med mycket lyckat resultat.'
Kjell G
Annars är det som Niclas Jonsson säger, dessutom finns det golv som inte avslöjar sig ens i släpljus. Har själv lagt ett enkelt laminatgolv tvärtemot reglerna med mycket lyckat resultat.'
Kjell G
Har inte öppnat paketen än där beskrivningen ligger då jag vill vänta ett par dar till så att parketten anpassar sig till rumstemperaturen.
Tror ju rent spontant att de här billiga golvet inte döljer skarvkanterna i släpljuset, räknar iaf inte med det...
Vill nog lägga golvet enligt skiss 1 men då är ju frågan om man skulle dela upp golvet där de röda är markerat för emellan "karmen" och det blivande köket så kommer avståndet där emellan bara bli drygt 110cm..
Då blir ju den större ytan 4,2m i längdrikningen samt 5,8m(korrigering) längs sydväggen, vilket motsvarar ett normalstort vardagsrum.
Men vill ju helst slippa en snubbel list förstås, men 10mm rörelsefog längs vägg kanske blir för lite på de här avstånden?
Tror ju rent spontant att de här billiga golvet inte döljer skarvkanterna i släpljuset, räknar iaf inte med det...
Vill nog lägga golvet enligt skiss 1 men då är ju frågan om man skulle dela upp golvet där de röda är markerat för emellan "karmen" och det blivande köket så kommer avståndet där emellan bara bli drygt 110cm..
Då blir ju den större ytan 4,2m i längdrikningen samt 5,8m(korrigering) längs sydväggen, vilket motsvarar ett normalstort vardagsrum.
Men vill ju helst slippa en snubbel list förstås, men 10mm rörelsefog längs vägg kanske blir för lite på de här avstånden?
Så där ja nu har jag kikat på beskrivningen som säger max 8m i längdriktning samt 20m på bredden då är det ju bra på den fronten.
Men det stod hela 15mm springa mellan golv och vägg, vanliga socklar är ju 12/15mm vågar man köra med 10 max 12mm glipa måntro?
Det blir antiksockel sedan som är just 12/15mm tjock.
Men det stod hela 15mm springa mellan golv och vägg, vanliga socklar är ju 12/15mm vågar man köra med 10 max 12mm glipa måntro?
Det blir antiksockel sedan som är just 12/15mm tjock.
Kolla om inte golvtillverkarnas specialsocklar är bredare (även om de säkert är dyrare också) Om man har ett träslag kanske det är snyggare med samma golvlist, inte för att jag valt det själv men uppenbarligen finns alternativet.
Kjell G
Kjell G
Vill nog ha antiksocklar, iof finns det nog tjockare och högre socklar än jag hade tänkt som hade täckt 15mm.
Googlade lite på anvisningar för läggning av parkett där stod bl.a detta..
I långsmala rum läggs bräderna i rummets längdriktning. Rörelsefogen ska var minst 10 mm mot väggar och andra fasta föremål. För större golvytor ska du räkna med 1,5 mm rörelsefog per meter golvbredd runt hela golvet.
Med min yta om jag räknar grovt 7m så borde det räcka med 11-12mm eller vad tror ni?
En annan sak, provade och la ut en rad golv och det blev precis 3 längder, hur gör man då blir det till att kapa minst 40cm i första längden och sedan kapa till en drygt 40cm på sista för att sedan fortsätta 2a raden med den överblivna biten ifrån sista längden?:S
Googlade lite på anvisningar för läggning av parkett där stod bl.a detta..
I långsmala rum läggs bräderna i rummets längdriktning. Rörelsefogen ska var minst 10 mm mot väggar och andra fasta föremål. För större golvytor ska du räkna med 1,5 mm rörelsefog per meter golvbredd runt hela golvet.
Med min yta om jag räknar grovt 7m så borde det räcka med 11-12mm eller vad tror ni?
En annan sak, provade och la ut en rad golv och det blev precis 3 längder, hur gör man då blir det till att kapa minst 40cm i första längden och sedan kapa till en drygt 40cm på sista för att sedan fortsätta 2a raden med den överblivna biten ifrån sista längden?:S
Kapningen beror väl på hur mycket du vill förskjuta skarvarna, antar att det inte är några skarvar på en hel bräda? Då kan du antingen lägga en hel rad, börja nästa med en halv - sluta med halv, börja ny rad med hela osv. Eller så delar du en tredjedel/två tredjelar och får ytterligare skarvförskjutning. Då måste du kapa tredjedelen från andra hållet varannan gång.
Hoppas jag tänkte rätt nu?
Kjell G
Hoppas jag tänkte rätt nu?
Kjell G
Så där ja nu har jag börjat lagt ut lite golv och skarvningen löste sig naturligt, bara att jag kapar 1a "plankan" för den 2a biten passar ju som sista bit och sedan kapar man nästa 40cm längre osv 
Men har läst i nån annan tråd om byggmax golv att det är ett riktigt "bankar" golv och får lov att hålla med om det på speciellt kortändarna.
Nu var ju inte helt oväntat beskrivningen på själva läggningen inte den bästa, som jag fattar det så måste man vinkla upp hela raden just för att vinkla in kortsidan men får iaf inte in hela ändskarven pga att längderna är olika mycket inne i noten, bankar man sedan hela raden för att få ihop det exakt så lär man ju få ta till övervåld som tur är så verkar ändarna vara sprick tåliga, givetvis har jag ju kilat så att det är stumt i andra änden...
Gör jag fel eller är det släggan istället för hammarn som gäller?
Börjar ju förstås från vänster till höger samt fjädersidan mot vägg den sidan är ju inga större bekymmer med alltså långsidan.
Har bara lagt laminatgolv innan som är lite klenare och kortare de här är 2,2m styck..
Men har läst i nån annan tråd om byggmax golv att det är ett riktigt "bankar" golv och får lov att hålla med om det på speciellt kortändarna.
Nu var ju inte helt oväntat beskrivningen på själva läggningen inte den bästa, som jag fattar det så måste man vinkla upp hela raden just för att vinkla in kortsidan men får iaf inte in hela ändskarven pga att längderna är olika mycket inne i noten, bankar man sedan hela raden för att få ihop det exakt så lär man ju få ta till övervåld som tur är så verkar ändarna vara sprick tåliga, givetvis har jag ju kilat så att det är stumt i andra änden...
Gör jag fel eller är det släggan istället för hammarn som gäller?
Börjar ju förstås från vänster till höger samt fjädersidan mot vägg den sidan är ju inga större bekymmer med alltså långsidan.
Har bara lagt laminatgolv innan som är lite klenare och kortare de här är 2,2m styck..
Står det inget om att man kan lägga ut en rad i taget, ta hjälp av en kompis och vinkla in hela raden i det som redan ligger? Har för mig att nån här hade löst det så?
Kjell G
Kjell G
Medlem
· Västra Götaland
· 3 inlägg
Alpha skrev:Lånar tråden för liknande tips..
Har lagt en hel del clickgolv innan men inte på en sådan yta som skisserna och undrar förstås om alt 1 eller 2 blir bäst, själv vill jag lägga enligt skiss 1 som dels följer ljuset från fönster + altandör i syd men även paneltaket ligger i den rikningen.
Problemet blir ju när man kommer till det röda strecken om jag börjar nere i väst, men kanske ska börja längs långväggen i öst då och fortsätta mot väst om nu avståndet är något sånär mot västväggen så att det inte blir en kil där(har inte hunnit måtta ännu)
Vill ju förstås undvika skarvlister då golvytan är plan.
Tips och råd hur ni hade gjort eller ansetts vara bäst mottages mer än gärna d^_^b[/QU


