51 446 läst ·
21 svar
51k läst
21 svar
Fungerar knarrkvitt över huvud taget?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Inte så märkligt. enligt wikipedia ärHelioz skrev:
Det är kul att googla
Grafit verkar väl lite vanskligt. Det är ju rent kol, och kanske solkar ner där hemma.
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Tack för bra synpunkter - åter som om det finns många lika bra och billigare alternativ att välja på 
Jag skulle inte prova grafitpulver, det kan säkert stoppa knarret men är svart, smetigt och dammigt och skitar ner något kopiöst om det kommer på rymmen, som fint sot fast värre.
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Tänkte bara rapportera att jag fixade knarret utan något "pulver" (varken "kul och magiskt" eller vanlig talk).
Efter att noga och systematiskt ha klivit omkring på varje bjälkmellanrum och bräda kunde jag konstatera att det var fem ställen som knarrade (markerade dem med kryss vartefter jag fann dem).
Av dessa löste sig fyra av dem genom att dra i långa (5x80mm) skruvar i reglarna på båda sidorna om det knarrande stället medan jag stod på knä där det knarrade (förborrade och drog i skruvarna i lite olika vinklar och så hårt att de gick ner ett par millimeter i plankorna).
På det femte stället hjälpte inte detta så där sågade och bände jag upp den knarrande plankan mellan de två bjälkar där det lät (använde en universal maskin http://www.jula.se/multiverktyg-260w-010638 och en spikutdragare) och lade sedan bjälkar under ned mot torr betongplatta som stödde både den knarrande brädan och dess två "grannar" (då jag var tvungen att såga bort sponten på dessa) - blev helt tyst och stabilt.
Brädgolvet är således nu redo för skumplast och laminat...
Efter att noga och systematiskt ha klivit omkring på varje bjälkmellanrum och bräda kunde jag konstatera att det var fem ställen som knarrade (markerade dem med kryss vartefter jag fann dem).
Av dessa löste sig fyra av dem genom att dra i långa (5x80mm) skruvar i reglarna på båda sidorna om det knarrande stället medan jag stod på knä där det knarrade (förborrade och drog i skruvarna i lite olika vinklar och så hårt att de gick ner ett par millimeter i plankorna).
På det femte stället hjälpte inte detta så där sågade och bände jag upp den knarrande plankan mellan de två bjälkar där det lät (använde en universal maskin http://www.jula.se/multiverktyg-260w-010638 och en spikutdragare) och lade sedan bjälkar under ned mot torr betongplatta som stödde både den knarrande brädan och dess två "grannar" (då jag var tvungen att såga bort sponten på dessa) - blev helt tyst och stabilt.
Brädgolvet är således nu redo för skumplast och laminat...
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "spikutdragare"
Spikutdragare
Spikutdragare är praktiska verktyg när det kommer till att ta bort spikar. De ger användaren ett starkt grepp och en tillräcklig hävstångseffekt för att göra uppgiften enkel. Vi har ett varierat utbud av spikutdragare för att passa alla
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Bra jobbat!
Trägen vinner, som det heter.
Jag gjorde något liknande med sovrummen på övervåningen i vårt förra hus,
men inte lika ambitiöst.
Rev bort plastmattan, och slipade bort nålfilten.
Drog en massa skruv i spånskivorna innan skumplasten och laminatet.
Det blev hyfsat tyst i alla fall
Trägen vinner, som det heter.
Jag gjorde något liknande med sovrummen på övervåningen i vårt förra hus,
men inte lika ambitiöst.
Rev bort plastmattan, och slipade bort nålfilten.
Drog en massa skruv i spånskivorna innan skumplasten och laminatet.
Det blev hyfsat tyst i alla fall
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Några märkbara "dalar" blev det inte. Även efter reparationen håller det sig inom toleransen för ojämnhet som föreslås för laminat.
Golvet är av 22 mm spontat virke så det krävs mer än några skruvar i bjälkarna i en enstaka planka för att den skall "böja" sig på mitten.
Sedan kan man ju aldrig veta om lagning med skruv håller för "evigt" eller om det börjar knarra igen om några år. Att "palla under" på vissa ställen är å andra sidan inte heller 100% riskfritt - har varit med om att det får problemet att flytta sig (då det kan påverka brädor runt om kring) och det kan säkert också visa sig efter en tid..
Med andra ord kan man alltid oroa sig att knarr dyker upp igen efter att man reparerat det men det kan man ju inte å andra sidan ens vara säker på att undvika om man river upp hela undergolvet och lägger ett nytt - kan vara tyst till en början men efter att man lagt parkett eller något annat börja knarra i alla fall...
Golvet är av 22 mm spontat virke så det krävs mer än några skruvar i bjälkarna i en enstaka planka för att den skall "böja" sig på mitten.
Sedan kan man ju aldrig veta om lagning med skruv håller för "evigt" eller om det börjar knarra igen om några år. Att "palla under" på vissa ställen är å andra sidan inte heller 100% riskfritt - har varit med om att det får problemet att flytta sig (då det kan påverka brädor runt om kring) och det kan säkert också visa sig efter en tid..
Med andra ord kan man alltid oroa sig att knarr dyker upp igen efter att man reparerat det men det kan man ju inte å andra sidan ens vara säker på att undvika om man river upp hela undergolvet och lägger ett nytt - kan vara tyst till en början men efter att man lagt parkett eller något annat börja knarra i alla fall...
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden