Hej alla glada,
För 2 år sedan lade vi in ett golv i vår källare bestående av gamla tegelstenar
som sågats i 20 mm tjocka bitar. Fogen mellan stenarna består av vanlig cement.
Tanken med det här golvet, förutom att det är snyggt, var att det skulle kunna andas.
Vi har hittills inte impregnerat golvet mer än att vi har skurat det med såplösning några
gånger. Nu börjar dock frugan att tycka att det är jobbigt med teglets matta och lite
dammavgivande yta, och vill att vi ska impregnera golvet så att det blir en yta som är
lättare att hålla ren.

Vad jag söker nu är någon form av impregnering som binder dammet i tegelytan och
i cementfogarna, men som samtidigt inte gör att golvet blir ett tätt skikt mot det underliggande
betonggolvet. Dvs jag vill att golvet fortfarande ska kunna andas.

Har ni därute några bra tips till mig?

Stort tack på förhand! :)

Kokt linolja kanske?

Finns speciell dammbindare, vi köpte det på en färgaffär för att impregnera murstocken som vi har tagit fram. Funkar kalas!

Jag har köpt tegelbehandling från

http://www.malmoabd.se/tegel/sagadtegel/

Jag tror det var en citrusblandning men kontakta dom. Behandlingen finns inte nämnd på deras hemsida utan man får nog ringa och fråga. (Ev. har det utgått från deras sortiment).

Men behandlingen fungerade och gav en bra yta. Jag använde det till tegel som fönsterbräde så jag vet inte hur ett slitage från "gångtrafik" skulle påverka ytan och utseendet men för fönsterbräde var det kanon.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.