Hej

Bor i ett trähus från -75 och håller på med ett rum på våning 2/3. Där la förra ägaren ett plankgolv och betsade det. Inte speciellt snyggt och svårstädat. Har t ex inte gått att våttorka det. Vi har känt en sötsliskig doft där ett tag, minst 6 månader. Rev ut plankgolvet igår och stängde fönster och dörrar och testade om det var golvet som luktade. Nej, doften finns kvar.

Under golvet låg en plastmatta, orginal från huset byggdes. Vad tror ni, är det den som luktar?

Har läst lite här och det verkar ju som det kan lukta från mattor.
Vi har golvspånskivor under plastmattan. Vad är bästa sättet att få bort ev limrester från det?

Vet att i köket och i en garderob finns också plastmatta kvar med trägolv/laminat över och där luktar ingenting från de rummen. Varför bara från detta rum (om det nu är mattan?)

/Marcus

WillespappaMarcus skrev:
Under golvet låg en plastmatta, orginal från huset byggdes. Vad tror ni, är det den som luktar?
Det kan det nog mycket väl vara.

WillespappaMarcus skrev:
Vi har golvspånskivor under plastmattan. Vad är bästa sättet att få bort ev limrester från det?
Nu finns den nog andra här med större erfarenhet än vad jag har men jag skulle testa att försöka ta bort mattan för att se hur svårt det är. Vissa mattor sitter knappt alls medan andra sitter som bara den. Är det svårt att ta bort den brukar det hjälpa om man skär den i kanske fem cm breda remsor som kan gå att dra bort. Det finns även specialverktyg, "mattstripper", att hyra om det behövs.

WillespappaMarcus skrev:
Varför bara från detta rum (om det nu är mattan?)
Ja mattor och klister är olika så det är nog inte orimligt att vissa kombinationer kan lukta och andra inte.

Tack för svaren!
Mattan är borta nu. Gick rätt enkelt. Skar några skåror och drog. Rummet är inte mer än 10 kvm.

Men nu sitter det ett ludd kvar över hela golvytan. Antar att det är undersidan av mattan och lim. Ska ge mig på det med spackelspade så får vi se. Antar det också måste bort om alla lukt ska försvinna.

Finns det andra metoder som är smidigare än spackelspade så mottages alla tips!

ImageUploadedByTapatalk1404402520.847753.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad tror ni, måste allt ludd bort? Det ska in underlagsfoam och sen 14 mm trägolv

Det är fortfarande lite klibbigt om man går på det. Gör det något?

ImageUploadedByTapatalk1404402649.817249.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild

• Gilla
Aleksandra Aleksandersson
  • Laddar…
Känner ingen lukt nu. Har lagt foamen och golvet. Lät luddet vara kvar på golvet.

Blev lite fel med mätning/sågning så nu när lister ska dit är det en lite glipa/springa mellan golv och list. Sågade för kort helt enkelt. Hur fixar man det smidigast och snyggast?

Uppdaterar lite. Har fortfarande samma lukt i rummet. Inte lika skarp som i somras men den finns där.

Vad tror ni om jag tar upp trägolvet och foamen och sen finns två alternativ:
1. Slipar bort all lim och ludd från gamla spånskivorna
2. Byter ut gamla spånskivor till nya.

Vilket blir bäst? Vad är mest jobb?

Mvh

är det lim som luktar så får du det aldrig 100% bort vid skrapning eftersom det kan finnas en del kemi i själva spånet. Byt spånskivor
gaia

• Gilla
Aleksandra Aleksandersson
  • Laddar…
Vet inte exakt vad det kan vara som luktar! Min GISSNING är limmet efter att ha läst ett antal trådar här på forumet. Men är inte säker. Det är det värsta, att inte veta vad orsaken är.

Du tror inte det funkar att hyra en golvslip och köra på?

aha! Då hade jag fel....
gaia

Byta golvspånet?
Det borde gå att såga upp i lagom stora bitar med en cirkelsåg.
Nytt spån är ingen stor kostnad.

Jo det kanske lutar åt att byta spånet

Stora frågan är VARFÖR har det börjat lukta? Vad har utlöst det såhär lång tid efter huset är byggt?!

Jobbet att byta är förmodligen mindre än att nöta bort resterna.
Slipar du bort resterna blir förmodligen underlaget inte helt plant.
Är du säker på att det är spånet som luktar.Det finns inget under spånet som börjat lukta.
En död råtta ?

Nej vi är inte säkra på att det kommer från golvet. Men det känns som det när man ligger på alla fyra och luktar. Då känns det som om de kommer underifrån mer än ovanifrån så att säga.

Jo det luktar lite död råtta men det har hållit på sen i somras, dock va det intensivare då. Kunde knappt vara i rummet, konstant fönstret öppet.
Nu känner man det på morgonen när man öppnar och det varit stängt över natten.

Vilket/vilka andra djur kan dö och lukta LÄNGE.
Hur luktar mögel?

Tja mögel luktar just mögel. En väldigt speciell och stickande doft.
Gör som mig och glöm en blöt handduk i en väska i en vecka så har du en referens :-S

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.